وبلاگ کتابخانه عمومی آیت الله کفعمی زاهدان

( آدرس: زاهدان-خیابان آزادی-جنب شهرداری مرکزی- 05433222448)

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

وبلاگ کتابخانه عمومی آیت الله کفعمی زاهدان

( آدرس: زاهدان-خیابان آزادی-جنب شهرداری مرکزی- 05433222448)

معرفی کتاب هفت شهر عشق

دوشنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۹، ۰۲:۱۲ ب.ظ

عنوان کتاب: هفت شهر عشق:نگاهی نو به حماسه عاشورا

موضوع: وقایع قبل و بعد از عاشور

نویسنده: دکتر مهدی خدامیان آرانی

ناشر: وثوق

سال نشر: 1388

 

کتاب هفت شهر عشق، به صورت روزشمار، ازمرگ معاویه ، عدم بیعت امام حسین(ع) با یزید وهجرت حضرت از مدینه به سوی مکه همراه با کاروان حرکت می کنیم و بعد از طی حوادث مسیر مکه تا کربلا ،شاهد واقعه عاشورا تا اسارت اهل بیت امام و قهرمانی حضرت زینب و امام سجاد علیهما السلام در سفر کوفه و شام هستیم.

کتاب حاضر دارای فصلهای نوای کاروان- راه آسمان- دریای عشق – شب رویایی- پروانه های عاشق – طوفان سرخ – شکوه بازگشت می باشد که از 125 عنوان کتاب تاریخی – عربی اقتباس گردیده است که در عین جامعیت و کامل بودن مطالب ازحجم کمتری نسبت به سایر کتب با موضوع عاشورا برخوردار است.

از شاخصه های مهم کتاب تبحر نویسنده در سادگی و روان بودن متن نوشتاری است که در کلیه آثار وی قابل مشاهده است.با اینکه نویسنده از منابع ثقیل تاریخی با متون خشک و کلیشه ایی تاریخ نگاری استفاده نموده و در عین بیان کامل و امانت داری در ترجمه و نقل قول از منابع مورد استفاده اش در نگارش کتاب با زبانی شیوا و عامه پسند به نقل حوادث پرداخته و از حاشیه گویی و ثقل مطالب کاسته تا برای همه مخاطبان قابل درک و فهم باشد.

 

از برتریهای دیگر کتاب نسبت به آثار مشابه کتاب این است که نویسنده آشنا به علم رجال ،با استناد به روایات و احادیث تاریخی موجود در منابع مورد بهره برداری اش که قبلا با دقت و پژوهش کامل انتخاب  و به ثقه بودنشان اطمینان کامل داشته، مانند مقتل الحسین خوارزمی،الامالی صدوق،تاریخ طبری، خواننده را نیز در این اعتماد شریک نموده و به صورت مستقیم و بی واسطه خواننده را به سفر با خویش به فضاهای تاریخی موجود در کتاب می کشاند و این لذت خواننده را از خواندن کتاب بیشتر و بیشتر می سازد.

یکی دیگر از بارزترین نکات نوشتاری این کتاب، زیبا و شاعرانه بودن متن کتاب از پس منابع کاملا تاریخی و استفاده از الفاظ زیبای ادبی در شرح و بیان حوادث است.

نویسنده ضمن داستان گویی و بیان روایات از منابع مختلف سعی نموده به سوالات و شبهه های خواننده نیز پاسخ گفته و در کتاب خویش از بیان آموزه های اخلاقی و رفتاری بزرگان دین نیز کوتاهی ننموده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۶/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی