وبلاگ کتابخانه عمومی آیت الله کفعمی زاهدان

( آدرس: زاهدان-خیابان آزادی-جنب شهرداری مرکزی- 05433222448)

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

وبلاگ کتابخانه عمومی آیت الله کفعمی زاهدان

( آدرس: زاهدان-خیابان آزادی-جنب شهرداری مرکزی- 05433222448)

۳۹ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۶ ، ۱۱:۵۲


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۶ ، ۱۱:۴۹


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۶ ، ۱۱:۴۵


Image result for ‫پوستر شب یلدا‬‎

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۶ ، ۱۰:۵۷



دوست، دوست را کامل می کند؛ همانگونه که یک نیمه یِ در، نیمه ی ِدیگر را؛ امّا یک نیمه یِ در، در نیمه ی دیگر، حل نمی شود، محو نمی شود، نابود نمی شود. این شبیه شدن ها، مسأله یی ست که باعث می شود، ما غالباً تنها بمانیم؛ چرا که از مُقلّد بیزاریم، یا از اینکه تقلید کنیم؛ مگر آنکه دوستی را با دلقکی برابر بدانیم، یا آنقدر درمانده و ضعیف النفس باشیم که احتیاج به له شدن در دیگری را حس کنیم، یا آنقدر بیمار باشیم که بخواهیم در مقام «خود همه چیز بینی »، جمعی انسان توسری خور ساده لوح را به مسخرگی وادار کنیم.

ما می خواهیم کسی با ما باشد که «ما» نباشد، دستگیرنده یِ ما باشد و دستگیرنده اش باشیم، هشداردهنده ی به ما باشد و هشداردهنده یِ به او باشیم، بیدار کننده ی ما و بیدار کننده اش... رفیقی که تو را دائماً تأیید می کند یا تحسین، اسیر است نه رفیق.

ابوالمشاغل-نادر ابراهیمی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۶ ، ۰۸:۳۴


کتاب «توقف ممنوع»، مجموعه بیانات مقام معظم رهبری در قالب یک مدل مفهومی برای رسیدن به تولید علم است؛ یک فرایند جهت دار از حرکت دانش آموزی تا جنبش نرم افزاری که محصول دانشگاه و تحصیلات تکمیلی خواهد بود. بر اساس فرمایشات معظم له، در این راستا وظایفی بر عهده نوجوان و جوان ایرانی است که بر ویژگی های آن ها مبتنی است و خانواده، مدرسه، اجتماع و دانشگاه نیز در این باروری تأثیر تعیین کننده ای خواهند داشت.
در این کتاب در سه فصل مجزا، به ارائه بیانات رهبری پرداخته شده است:
فصل اول شامل بیان ویژگی های نوجوان و جوان ایرانی، فصل دوم شامل انتظارات مقام معظم رهبری از نوجوان و جوان ایرانی در راستای حرکت علمی و فصل سوم شامل توصیه ها و انتظارات ایشان از اجتماع، مدرسه و دانشگاه و تبیین وظایف آنان است.
در ادامه بخشی از مقدمه کتاب آورده شده است: «یکی از ارکان حیاتی هر جامعه، سرمایه های اجتماعی آن است و نوجوانان و جوانان، یکی از مهمترین اقشار این سرمایه به حساب می آیند. نیروی جوان، نسل آتی و بدنه امید آفرین فردای هر کشوری خواهد بود. از این رو، پرداختن به افق و برنامه های کلان تربیتی آن ها می تواند از مهمترین برنامه های کشور محسوب شود.»
کتاب «توقف ممنوع» شامل بیانات مقام معظم رهبری پیرامون ویژگی های دوران نوجوانی و جوانی و انتظارات ایشان از جوان ایرانی است که در قالب 208 صفحه و در 3هزار نسخه به چاپ هشتم رسیده و با قیمت 6000 تومان توسط اسماء حیدری جمع آوری و تدوین شده و انتشارات شهید کاظمی آن را به چاپ رسانده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۶ ، ۰۸:۲۸

دو قدم مانده به صبح» رمانی است نیمه مستند که انقلاب اسلامی را در شکل واقعی اش به نمایش می گذارد. دلایل از هم گسیختگی اجزا و عناصر رژیم پهلوی و علل سقوط آن را با زبانی بسیار ساده، در گفتگوهای مستدل و بسیار منطقی ارائه می کند. با قرار گرفتن قهرمان داستان «حسین» در مرکز تصمیم گیری رژیم و در متن حوادث، علل تزلزل پایه های حکومت را از نزدیک درک می کند و رگه های فساد و انحراف را در بدنه به ظاهر تنومند رژیم از نزدیک مشاهده می کند و در نهایت به درجه ای از آگاهی می رسد که خود به صورت کاملاً پنهانی به مبارزه با رژیم می پردازد. افزایش شهدای انقلاب در مبارزه با نظام شاهنشاهی در تهران و شهرستان ها، مقاومت وصف ناپذیر مردم برای به ثمر رساندن انقلاب، او را برای نقش آفرینی در پیروزی انقلاب مشتاق می کند. همان دست سرنوشتی که او را به این جا کشانده بود، در دام یک عشق پاک الهی گرفتارش می کند. مریم دانشجوی سال اول دانشکده ادبیات فارسی دانشگاه تهران، با عملکرد و برخوردهای خود، عشق بوجود آمده را یک رنگ کاملاً آسمانی و الهی می دهد و اینجاست که «حسین» در یک عروج عرفانی، به مدارج غیر قابل توصیفی دست پیدا می کند

مطالعه رمان «دو قدم مانده به صبح» برای نسل جوان امروز جهت شناخت درست اندیشه‌های انقلاب اسلامی کاملاً ضروری است؛ چرا که چهره انقلاب را در متن یک رمان بهتر می‌توان شناخت و ارزیابی کرد تا در متن مباحث فلسفی، تاریخی، اجتماعی، کلامی

 



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۶ ، ۰۸:۲۶

 از میان تازه های کتاب


 

الفبای کامپیوتر

آبنبات هل دار

باغ خرمالو

دختر لوتی

حجاب بی حجاب

و ...

 کتابهای کودکان

مجموعه چی مثل چیه

مجموعه کوچه پیشی ها

مرغ سرخ پا کوتاه

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۶ ، ۱۱:۰۲

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۶ ، ۱۰:۳۵


ﺩﺭ ﻗﺪﯾﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺭﺳﺖ ﮐﺮﺩﻥ ﺭﻧﮓ، ﺍﺯ ﻧﻮﻋﯽ ﻧﻤﮏ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺯﺍﺝ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ
ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺳﯿﺎﻩ، ﺳﺒﺰ، ﺳﻔﯿﺪ ﻭ ﻏﯿﺮﻩ ﺩﺍﺷﺖ.
ﺯﺍﻍ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﮐﻠﻤﻪ ﺯﺍﺝ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﺑﺮﺩﻩ ﻣﯽﺷﺪ.
ﺯﺍﻍ ﺳﯿﺎﻩ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺩﺭ ﺭﻧﮓ ﻧﺦ ﻗﺎﻟﯽ،
ﭘﺎﺭﭼﻪ ﻭ ﭼﺮﻡ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽﺷﺪ.
ﭘﯿﺶ ﻣﯽﺁﻣﺪ ﮐﻪ ﻧﺦ، ﭘﺎﺭﭼﻪ ﯾﺎ ﭼﺮﻡِ
ﺳﺎﺧﺘﻪ ﮐﺴﯽ، ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﻫﻤﮑﺎﺭﺵ ﻣﯽﺷﺪ...
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﻫﻤﮑﺎﺭ ﭘﻨﻬﺎﻧﯽ ﺳﺮﺍﻍ ﻇﺮﻑ ﺯﺍﻍ ﺍﻭ ﻣﯽﺭﻓﺖ ﻭ ﭼﻮﺑﯽ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﯽﮔﺮﺩﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺩﯾﺪﻥ ﻭ ﺑﻮﯾﯿﺪﻥ
ﺁﻥ، ﺗﻼﺵ ﻣﯽﮐﺮﺩ ﺩﺭﯾﺎﺑﺪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺯﺍﻍ ﭼﻪ ﭼﯿﺰﯼ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩﺍﻧﺪ ﯾﺎ ﻧﻮﻉ،
ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺗﺮﻛﯿﺒﺶ ﺑﺎ ﺁﺏ ﯾﺎ ﭼﯿﺰ ﺩﯾﮕﺮ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ...

ﺍﯾﻦ ﻣﺜﻞ ﻭﻗﺘﯽ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﻣﯽﺭﻭﺩ ﮐﻪ ﮐﺴﯽ، ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺭﺍ ﻣﯽﭘﺎﯾﺪ ﻭ ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﺒﯿﻨﺪ ﺍﻭ ﭼﻪ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﭼﯿﺰﻫﺎﯾﯽ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻭ ﺭﺍﺯﻫﺎﯾﯽ، ﺁﮔﺎﻩ
ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯾﺶ ﺳﻮﺩﻣﻨﺪ ﺍﺳﺖ...
┅┅┄┅┄┅✶❤️✶┄┅┄

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۶ ، ۱۰:۳۳


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۹۶ ، ۱۱:۴۱

امر به معروف و نهی از منکر از احکام عملی مسلمانان و به نظر شیعیان از فروع دین اسلام است. امر به معروف یعنی دستور دادن یا توصیه کردن از سوی فرد مسلمان به دیگران به انجام آنچه از نظر عقل یا شرع اسلام خوب در نظر گرفته می‌شود و نهی از منکر یعنی دستور دادن یا توصیه کردن از سوی فرد مسلمان به دیگران به انجام ندادن آنچه به از نظر عقل یا شرع اسلام بد در نظر گرفته می‌شود.

در احکام دین، به تمام واجبات و مستحبات معروف و به تمام محرمات و مکروهات منکر گفته می‌شود بنابراین واداشتن افراد جامعه به انجام کارهای واجب و مستحب امر به معروف و بازداشتن آنها از کارهای حرام و مکروه نهی از منکر است.

امر به معروف و نهی از منکر، واجب کفایی است که اگر افرادی - به قدر کفایت - به انجام آن اقدام کنند، از دیگران ساقط می‌شود؛ و اگر همهٔ افراد آن را ترک کرده باشند، چنانچه شرایط آن موجود باشد، همهٔ آنها ترک واجب کرده‌اند.

آداب امر به معروف و نهی از منکر

  • مانند طبیبی دلسوز و پدری مهربان باشد.
  • قصد خود را خالص کند و تنها برای رضای خدا اقدام کند و عمل خود را از هرگونه برتری جویی پاک گرداند.
  • خود را پاک و منزه نداند، چه بسا همان که اکنون از او خطایی سرزده است، دارای صفات پسندیده‌ای باشد که مورد محبت الهی است، هرچند این عمل او هم‌اکنون ناپسند و مورد غضب الهی باشد.

امر به معروف و نهی از منکر در قرآن

و لتکن منکم امة یدعون الی الخیر و یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون؛ و باید از میان شما گروهی مردم را به نیکی دعوت کنند و به کار شایسته وادارند و از زشتی بازدارند و آنان همان رستگارانند. (سوره آل عمران آیه ۱۰۴)

کنتم خیر امة اخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنکر و تؤمنون باللَّه

شما بهترین امتی هستید که برای مردم پایدار شده‌اید به کار پسندیده فرمان می‌دهید و از کار ناپسند بازمی‌دارید و به خدا ایمان دارید. (سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۱۰)

والمؤمنون و المؤم‌نات بعضهم اولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر

و مردان و زنان با ایمان، دوستان یکدیگرند که به کارهای پسندیده وامی‌دارند و از کارهای ناپسند بازمی‌دارند. (سوره توبه آیه ۷۱)

امر به معروف و نهی از منکر در سخنان اهل بیت

  • علی بن ابی‌طالب: پایندگی شریعت به امر به معروف و نهی از منکر و برپاداشتن حدود است.
  • علی بن ابی‌طالب: نفرین خدا بر کسانی که به خوبی فرمان می‌دهند و خود آن را فرومی‌گذارند و بر کسانی که از زشتی بازمی‌دارند و خود مرتکب آن می‌شوند.
  • علی بن ابی‌طالب: کسی که در برابر منکر با دل و دست و زبان خویش اعتراض نکند، او مرده‌ای است در میان زندگان.

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آذر ۹۶ ، ۱۶:۱۷

Image result for ‫تبریک روز دانشجو‬‎

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۹۶ ، ۰۸:۱۲

با هدف حمایت از برنامه‌های ابتکاری و اثربخش در حوزه ترویج کتابخوانی؛

چهارمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران برگزار می‌شود

کراپ‌شده - پایتخت کتاب ایران

چهارمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران با هدف ترویج کتابخوانی از طریق حمایت از برنامه‌های ابتکاری و اثربخش برگزار می‌شود.

به گزارش پرتال اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح «انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران» را با هدف توسعه فرهنگی و ترویج کتابخوانی از طریق حمایت از برنامه‌ها و پیشنهادهای نو و ابتکاری، اثربخش و پایدار برگزار می‌کند.

«پایتخت کتاب ایران» عنوانی است که هرسال به یکی از شهرهای شرکت‌کننده با بهترین برنامه برای ترویج کتابخوانی اعطا می‌شود و شهر منتخب علاوه بر لوح تقدیر، مجموعه‌ای از تسهیلات، اعتبارات و منابع فرهنگی را دریافت خواهد کرد.

هدف از اجرای این طرح، بررسی برنامه‌های کتاب‌محور شهرهای کشور در سال ۱۳۹۷ است که با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی تدوین و با امضای شهردار و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا خواهد شد.

شهر انتخاب‌شده در این جشنواره، ملزم به ارائه گزارش‌های دوره‌ای منظم از پیشرفت برنامه‌های ارائه‌شده به جشنواره است و در صورت مغایرت فعالیت‌های اجرایی با برنامه‌ها، احتمال تجدیدنظر در عنوان «پایتخت کتاب» بر اساس رأی هیئت‌داوران جشنواره وجود خواهد داشت.

برای شرکت در این جشنواره لازم است فعالیت‌ها و اقدامات به‌شکل ویژه برای پایتخت کتاب طراحی‌شده باشد. اقدامات معرفی شده ضمن تناسب با نیازهای محلی، آیین‌های بومی و ارزش‌های دینی و ملی، تأثیرات پایداری در ارتقای سطح فرهنگ کتابخوانی داشته باشد. فعالیت‌ها باید از مشارکت مردمی و پشتیبانی شرکت‌های بزرگ تجاری، کارخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای تأمین هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری برخوردار باشد. قابلیت الگوبرداری و داشتن محتوا و شیوه اجرایی نوآورانه و باکیفیت از دیگر ویژگی‌های لازم برای بررسی فعالیت‌ها در این جشنواره است.

همچنین وجود ضمانت اجرایی و ارائه اسناد لازم در این زمینه (شامل توافق‌نامه‌ها، قراردادهای اجرایی، مصوبات شورای شهر و شوراهای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی) در پیوست طرح‌های ارسالی به دبیرخانه جشنواره ضروری است. برنامه‌ها باید، ضمن ارائه جدول زمانی قابل ارزیابی و پیگیری، برآورد کلی از هزینه‌ها شامل منابع تأمین، شیوه‌های بهره‌وری و کسب بیشترین تأثیر نیز ارائه دهد.

برنامه ارسالی باید حاوی معرفی مجموعه برنامه‌ها و فعالیت‌های اثربخش، خلاقانه و پایدار در حوزه فرهنگی، ترویجی و ابتکاری مربوط به کتاب برای حداقل یک سال و حداکثر دو سال باشد که با مشارکت همه اجزای صنعت نشر (پدیدآورندگان، ناشران، توزیع‌کنندگان، کتاب‌فروشان، کتابداران و...) برگزار می‌شود. مشارکت نهادها و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی مانند کتابخانه‌ها، کتابداران و...، مشارکت سازمان‌های غیردولتی و دولتی مرتبط با کتابخوانی؛ حضور فعال مفاخر، مشاهیر و هنرمندان شاخص و محبوب و توجه به طیف گسترده مخاطبان به‌ویژه زنان، کودکان و نوجوانان از ملزومات طرح‌های ارائه شده است.

هر شهر می‌تواند در صورت توان اجرایی و مالی بیش از ۱۰ برنامه عملیاتی معرفی کند. برنامه‌ها شامل همه شهرستان‌ها و روستاهای یک شهر بوده و گستره اجرای برنامه، سطوح شهری، محلی، ملی و حتی منطقه‌ای و بین‌المللی را شامل می‌شود.

دبیرخانه این جشنواره تا روز دوشنبه ۲۰ آذرماه ۱۳۹۶ نسبت به دریافت آثار اقدام خواهد کرد و علاقه‌مندان می‌توانند با ارسال مستندات به دبیرخانه‌های استانی مستقر در اداره کل ارشاد اسلامی استان‌ها یا دبیرخانه مرکزی «جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب» به نشانی تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان فجر (جم سابق)،  شماره ۷، ساختمان فجر، طبقه ۶، کدپستی ۱۵۸۹۷۴۳۱۱۱ یا پست الکترونیک جشنواره به نشانی: mail@bookpromotion.ir  در این رویداد فرهنگی شرکت کنند.

گفتنی است، ارسال مشروح طرح‌ها و برنامه‌ها، همچنین فرم‌های تکمیل‌شده جشنواره با امضا و مهر رئیس اداره یا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار الزامی است. لازم است مستندات شامل توافق‌نامه‌ها، قراردادهای اجرایی، تعهدنامه‌ها، مصوبات شورای شهر و شورای اداری شهرستان و صورت‌جلسات امضا شده شورای تدوین برنامه شهر و... به جشنواره ارائه شود. ارائه جدول زمان‌بندی ماهیانه و گزارش پیشرفت برنامه‌های سال گذشته براساس جدول با مستندات مکتوب و تصویری (برای شهرهایی که در دو دوره‌ گذشته برنامه پایتخت کتاب ایران شرکت کرده‌اند) از ضروریات شرکت در این جشنواره است.

«پایتخت کتاب ایران» با مشارکت برخی نهادهای دولتی و غیردولتی مانند سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دیگر نهادها و سازمان‌های فعال و علاقه‌مند در این زمینه اجرا می‌شود.

«کمک به توسعه پایدار، فرهنگی و اجتماع‌محور شهرها»، «انسجام‌بخشی به فعالیت‌های فرهنگی در شهرها با محوریت کتاب و کتابخوانی»، «کشف، جذب، ساماندهی و بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های محلی و بومی برای ترویج کتابخوانی» و «تقویت برنامه‌ریزی و نگاه به آینده» از اهداف اجرای این طرح است.

علاقه مندان می توانند فرم های این جشنواره را در قالب word از اینجــــا و در قالب pdf از  اینجــــا دریافت کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آذر ۹۶ ، ۱۳:۵۵


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آذر ۹۶ ، ۱۲:۵۹

.


Image result for ‫شعرهای حسین پناهی‬‎

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آذر ۹۶ ، ۱۰:۳۲


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آذر ۹۶ ، ۱۳:۰۶

ﻣﺎﺟﺮﺍﯼ ﺧﺎﮐﺴﭙﺎﺭﯼ ﺣﺎﻓﻆ

ﺭﻭﺯﯼ ﮐﻪ ﺣﺎﻓﻆ ﺍﺯ ﺩﻧﯿﺎ ﻣﯽﺭﻭﺩ ﺑﺮﺧﯽ ﻣﺮﺩﻡ ﮐﻮﭼﻪ ﻭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺑﻪ ﻓﺘﻮﺍﯼ ﻣﻔﺘﯽ
ﺷﻬﺮ ﺷﯿﺮﺍﺯ ﺑﻪ ﺧﯿﺎﺑﺎﻥ ﻣﯽﺭﯾﺰﻧﺪ ﻭ ﻣﺎﻧﻊ ﺩﻓﻦ ﺟﺴﺪ ﺷﺎﻋﺮ ﺩﺭ ﻣﺼﻼﯼ ﺷﻬﺮ
ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ، ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺩﻟﯿﻞ ﮐﻪ ﺍﻭ ﺷﺮﺍﺏﺧﻮﺍﺭ ﻭ ﺑﯽﺩﯾﻦ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ
ﻣﺤﻞ ﺩﻓﻦ ﺷﻮﺩ .
ﻓﺮﻫﯿﺨﺘﮕﺎﻥ ﻭ ﺍﻧﺪﯾﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﺷﻬﺮ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺑﻪ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺑﺮﻣﯽﺧﯿﺰﻧﺪ . ﺑﻌﺪ ﺍﺯ
ﺑﮕﻮ ﻣﮕﻮ ﻭ ﺟﺮ ﻭ ﺑﺤﺚ ﺯﯾﺎﺩ، ﯾﮏ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﯿﺎﻥ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎﺩ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﮐﻪ
ﮐﺘﺎﺏ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﯿﺎﻭﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻓﺎﻝ ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺁﻣﺪ ﺑﺪﺍﻥ ﻋﻤﻞ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ .
ﮐﺘﺎﺏ ﺷﻌﺮ ﺭﺍ ﺩﺳﺖ ﮐﻮﺩﮐﯽ ﻣﯽﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎﺯ ‌ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﻏﺰﻝ
ﻧﻤﺎﯾﺎﻥ ‌ ﻣﯽﺷﻮﺩ :

‏«ﻋﯿﺐ ﺭﻧﺪﺍﻥ ﻣﮑﻦ ﺍﯼ ﺯﺍﻫﺪ ﭘﺎﮐﯿﺰﻩ ﺳﺮﺷﺖ
ﮐﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﺩﮔﺮﺍﻥ ﺑﺮ ﺗﻮ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﻧﻮﺷﺖ
ﻣﻦ ﺍﮔﺮ ﻧﯿﮑﻢ ﻭ ﮔﺮ ﺑﺪ ﺗﻮ ﺑﺮﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎﺵ
ﻫﺮ ﮐﺴﯽ ﺁﻥ ﺩِﺭﻭَﺩ ﻋﺎﻗﺒﺖ ﮐﺎﺭ ﮐﻪ ﮐﺸﺖ
ﻫﻤﻪ ﮐﺲ ﻃﺎﻟﺐ ﯾﺎﺭﻧﺪ ﭼﻪ ﻫﺸﯿﺎﺭ ﻭ ﭼﻪ ﻣﺴﺖ
ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﺧﺎﻧﻪ ﻋﺸﻖ ﺍﺳﺖ ﭼﻪ ﻣﺴﺠﺪ ﭼﻪ ﮐﻨﺸﺖ‏»

ﻫﻤﻪ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺷﻌﺮ ﺣﯿﺮﺕ ﺯﺩﻩ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺳﺮﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺰﯾﺮ ﻣﯽﺍﻓﮑﻨﻨﺪ . ﺑﺎﻻﺧﺮﻩ
ﺩﻓﻦ ﭘﯿﮑﺮ ﺣﺎﻓﻆ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺣﺎﻓﻆ ‏« ﻟﺴﺎﻥ ﺍﻟﻐﯿﺐ ‏» ناﻣﯿﺪﻩ ﺷﺪ .

ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺍﺩﺑﯿﺎﺕ ﺍﯾﺮﺍﻥ،
#ﺍﺩﻭﺍﺭﺩ_ﺑﺮﺍﻭﻥ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ آذر ۹۶ ، ۱۰:۳۸

.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آذر ۹۶ ، ۱۶:۲۰


ان راسکین، حکیم و منتقد بزرگ هنری انگلیس،در مقاله ای در بیان اهمیت کتاب گوید:
"عامه مردمان مشتاق دیدار انسان های بزرگند و اگر دقایقی چند از نزدیک، شاهزاده ای یا شهبانوی محبوبی، یا شاعر و حکیم و دانشمند بزرگی را ببینند
یا با او صحبت کنند همه عمر از آن به افتخار یاد می کنند
و اغلب آرزو دارند که ای کاش ما در زمان فلان حکیم یا شاعر یا قدیس یا پیامبر می بودیم
و از نزدیک با او صحبت می داشتیم
و گاه از رسیدن به حضور بزرگان با الفاظ پرشکوه مانند باریافتن و افتخار حضور داشتن یاد می کنند در حالی که انسان های بزرگ خود در آن اطاقک های کوچک که قفسه کتاب نام دارد در انتظار ایستاده اند تا به حضور هرکس که ایشان را راه دهد بار یابند
و آدمیان اغلب به سبب اشتغالات باطل و ازدحام تعلقات خاکی فرصتی برای دیدار با ایشان ندارند."

کتاب های خوب حاصل والاترین نقطه های عمر بزرگان جهان است

برگرفته از کتاب "سیصد و شصت و پنج روز با سعدی"
به قلم حسین الهی قمشه ای

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آذر ۹۶ ، ۰۸:۴۹