وبلاگ کتابخانه عمومی آیت الله کفعمی زاهدان

( آدرس: زاهدان-خیابان آزادی-جنب شهرداری مرکزی- 05433222448)

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

وبلاگ کتابخانه عمومی آیت الله کفعمی زاهدان

( آدرس: زاهدان-خیابان آزادی-جنب شهرداری مرکزی- 05433222448)

۴۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

Image result for ‫عضویت نیم بها‬‎

با توجه به در پیش بودن نیمه شعبان و و لادت با سعادت حضرت مهدی (عج) ،به اطلاع می رساند عضویت کلیه متقاضیان در کتابخانه عمومی آیت الله کفعمی به صورت رایگان در روزشنبه یکم خردادماه سال جاری امکان پذیر است . حضور فرد به منظور عضویت در کتابخانه الزامی می باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۱:۵۸

روز شنبه 25/2/1395 جناب آقای رجبی رئیس اداره نظارت و ارزیابی اداره کل امور کتابخانه ها و جناب آقای ساعی مسئول بخش نابینایان کتابخانه مرکزی تبریز ضمن حضور در شهرستان زاهدان از کتابخانه مشارکتی زنده یاد معین مرادی (ویژه نابینایان) و کتابخانه های  عمومی استاد کامبوزیا، امام حسین(ع)، آیت ا... کفعمی  و نور زاهدان بازدید نموده و ضمن بازدید از کتابخانه های مذکور و کلیه بخشهای آنها با کتابداران این کتابخانه ها نیز ملاقات و دیداری چهره به چهره داشتند و با مشکلات آنها از نزدیک آشنا شدند.

در پایان این بازدیدها ضمن ملاقات با جناب آقای زید آبادی مدیر کل کتابخانه های عمومی استان، ضمن بیان برخی محاسن و نواقص کتابخانه عمومی استان  خواستار تسریع در پیگیری های لازم از سوی کارشناسان و اداره کل استان شدند و همچنین قول مساعدت جهت پیگیری برخی امور از سوی ستاد و اداره کل امور کتابخانه ها را بیان نمودند.



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۱:۵۱


ردیف

عنوان

ناشر

1

محمد علی فروغی

سخن

2

اندوه بلژیک

آموت

3

جنگ رباعی

سخن

4

تاریخ سیاسی در دوره قاجار (2 جلدی)

سخن

5

واژه نامه ادیان

فرهنگ اسلامی

6

جهان مذهبی

فرهنگ اسلامی

7

ملخ های نقابدار

بوستان کتاب

8

چگونه میتوان داستان نویس شد

سخن

9

پرواز را به خاطر بسپار

سخن

10

عناصر داستان

سخن

11

شعله آه

سخن

12

ادبیات داستانی

سخن

13

داستانهای پلیسی

سخن

14

مدرتیته و رایحه باروت

کتاب صبح

15

سه بال پرنده

خورشید باران

16

حماسه امام علی (ع)

کتاباران

17

بر شانه های رود دریاها شناورند

خورشید باران

18

آینه در آینه

خورشید باران

19

دوباره طوفان دوباره عشق

خورشید باران

20

در آفاق تربیت

خورشید باران

21

شعرهایی که در کوچه میدوند

خورشید باران

22

امام   خوبی و زیبایی

خورشید باران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۱:۰۷


ردیف

عنوان

ناشر

1

داریوش شایگان

فرزان روز

2

ریشه های اقتصادی فروپاشی اتحاد شوروی

دانشگاه تهران

3

نقوش هندسی اسلامی

مازیار

4

ناپلئون و ایران

فرزان روز

5

دانشنامه شخصیت های فرهنگی روسیه

عظام

6

 تاریخ و سنتهای اسماعیلیه

فرزان روز

7

همگام با آزادی (2 جلدی)

صحیفه خرد

8

تاریخ نگاری ابن ابی حدید

بوستان کتاب

9

موعود اهل سنت

موعود عصر (عج)

10

مقدمه ای بر هویت کتاب داریو اطلاع رسانی

نهاد

11

فرهنگ رجال معاصر قطر

عظام

12

اتحاد شوروی و انقلاب اسلامی ایران

علم

13

مهارت های فلسفی

فرزان روز

14

الفبای انتشارات

هزاره ققنوس

15

یانامه علامه امینی

بوستان کتاب

16

سیر تحول کتاب مقدس

بوستان کتاب

17

روسیه و ایران در بازی بزرگ

دانشگاه تهران

18

سکولاریسم

امام خمینی

19

هنر قلمزنی ایران

سخن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۰:۴۵

ردیف

عنوان

ناشر

1

احترام و تکریم

انتشارات اسلامی

2

اخلاق اسلامی

انتشارات اسلامی

3

اسلام و آینده جهان

انتشارات اسلامی

4

المعجم المفهرس

انتشارات اسلامی

5

الهیات در نهج البلاغه

انتشارات اسلامی

6

پاسخ به پرسش های دینی (2 جلدی)

انتشارات اسلامی

7

پاسخ شبهات وهابیت (2 جلدی)

انتشارات اسلامی

8

تاریخ اسلام

انتشارات اسلامی

9

تکامل در پرتو اخلاق

انتشارات اسلامی

10

حقوق مدنی (5 جلدی)

انتشارات اسلامی

11

دنیا در نظر علی (ع)

انتشارات اسلامی

12

روح توحید

انتشارات اسلامی

13

روزه درمان بیماریهای روح و جسم

انتشارات اسلامی

14

روش نوین در اصول دین

انتشارات اسلامی

15

سخنان حسین بن علی (ع)

انتشارات اسلامی

16

سیره ائمه اهل بیت (ع)

انتشارات اسلامی

17

فضیلت های سه ماه

انتشارات اسلامی

18

مفردات نهج البلاغه (دو جلدی)

انتشارات اسلامی

19

نگاهی به قرآن

انتشارات اسلامی

20

نماز ارز دیدگاه قرآن و حدیث

انتشارات اسلامی

21

ولایت فقیه

انتشارات اسلامی

22

تحقیقی پیرامون ولایت فقیه

انتشارات اسلامی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۰:۲۶

 


در ایران روز ۲۵ اردیبهشت به نام روز بزرگداشت فردوسی نامگذاری شده‌است.[هر سال در این روز آیین‌های بزرگداشت فردوسی و شاهنامه در دانشگاهها و نهادهای پژوهشی برگزار می‌شود.

 

خلاصه ای از شرح زندگی نامه حکیم ابوالقاسم فردوسی

استاد بزرگ بی بدیل ، حکیم ابوالقاسم منصور بن حسن فردوسی طوسی، حماسه سرای بزرگ ایران و یکی از شاعران مشهور عالم و ستاره در خشنده آسمان ادب فارسی و از مفاخر نامبردار ملت ایرانست که به علت همین عظمت مقام و مرتبت، سرگذش مانند دیگر بزرگان دنیای قدیم با افسانه و روایات مختلف در آمیخته است.

 

مولد او قریه باژ از راء ناحیه طابران (یا: طبران) طوس بود، یعنی همانجا که امروز آرامگاه اوست، فردوسی در آن دِه در حدود سال 329 – 330 هجری، در خانواده ای از طبقه دهقانان چشم به جهان هستی گشود.

 

چنان که می دانیم "دهقانان" یک طبقه از مالکان بودند که در دوره ی ساسانیان (و چهار پنج قرن اول از عهد اسلامی) در ایران زندگی می کردند و یکی از طبقات اجتماعی فاصل میان طبقه کشاورزان و اشراف درجه اول را تشکیل می دادند و صاحب نوعی "اشرافیت ارضی" بودند.

 

زندگانی آنان در کاخهایی که در اراضی خود داشتند می گذشت.آنها به وسیله ی "روستاییان" از آن اراضی بهره برداری می نمودند و در جمع آوری مالیات اراضی با دولت ساسانی و سپس در عهد اسلام با دولت اسلام همکاری داشتند و حدودا تا زمان حمله مغول به تدریج بر اثر فتنه ها و آشوبها و تضییقات گوناگون از بین رفتند.

 

اینان در حفظ نژاد و نسب و تاریخ و رعایت آداب و رسوم ملی، تعصب و سختگیری خاص می کردند و به همین سبب است که هر وقت در دورهی اسلامی کسی را "دهقان نژاد" می دانستند مقصود صحت نژاد ایرانی او بود و نیز به همین دلیل است که در متون فارسی قرون پیش از مغول "دهقان" به معنی ایرانی و مقابل "ترک" و "تازی" نیز استعمال می شده است .

 

فردوسی به خاطر تعلق به این طبقه از جامعه، از تاریخ ایران وسرگذشت نیاکان خویش آگاهی داشت، به ایران عشق می ورزید، به ذکر افتخارات ملی علاقه داشت. وی از خاندانی صاحب مکنت و ضیاع و عقار بود و به قول نظامی عروضی صاحب چهار مقاله، در دیه باژ «شوکتی تمام داشت و به دخل آن ضیاع از امثال خود بی نیاز بود».

 

ولی این بی نیازی پایدار نماند؛ زیرا او همه سودهای مادی خود را به کناری نهاد و وقتی تاریخ میهن خود و افتخارات گذشته آن را در خطر نیستی و فراموشی یافت زندگی خود را به احیاء تاریخ گذشته مصروف داشت و از بلاغت و فصاحت معجزه آسای خود در این راه یاری گرفت.

 

از تهیدستی نیندیشید، سی سال رنج برد، و به هیچ روی، حتی در مرگ پسرش، از ادامه کار باز نایستاد، تا شاهنامه را با همه ی رونق و شکوه  و جلالش، جاودانه برای ایرانی که می خواست جاودان باشد، باقی می گذارد «که رحمت بر آن تربت پاک باد».

 

فردوسی ظاهراً در ابتدای قتل دقیقی (حدود 367- 369 ه) به نظم داستانهای منفردی از میان داستانهای قدیم ایرانی سرگرم بود، مثل داستان "بیژن و گرازان"، که بعدها آنها را در شاهنامه ی خود گنجانید و گویا این کار را حتی در حین نظم شاهنامه ابومنصوری یا بعد از آن نیز ادامه می داد و داستانهای منفرد دیگری را مانند اخبار رستم، داستان رستم و سهراب، داستان اکوان دیو، داستانهای مأخوذ از سرگذشت بهرام گور، جداگانه به نظم در می آورد .

 

اما تاریخ نظم این داستانها مشخص نیست و تنها بعضی از آنها دارای تاریخ نسبتا روشن و آشکاری است. مثل داستان سیاوش که در حدود سال 387 ه. سروده شده و نظم داستان نخجیر کردن رستم با پهلوانان در شکارگاه افراسیاب که در 389 شروع شد.

آغاز نظم شاهنامه:

اما نظم شاهنامه، یعنی شاهنامه ای که در سال 346 هجری به امر ابومنصور محمد بن عبدالرزاق سپهسالار خراسان فراهم آمده بود، دنباله ی اقدام دقیقی شاعرست در همین مورد. دقیقی بعد از سال 365 که سال جلوس نوح بن منصور سامانی بود، به امر او شروع به نظم شاهنامه ابومنصور کرد ولی هنوز بیش از هزار بیت آن را به نظم در نیاورده بود که به دست بنده ای کشته شد.

 

بعد از شهرت کار دقیقی در دهه ی دوم از نیمه ی دوم قرن چهارم و رسیدن آوازه ی آن و نسخه ای از نظم او به فردوسی، استاد طوس بر آن شد که کار شاعر جوان دربار سامانی را به پایان برد.

ولی مأخذی را که دقیقی در دست داشت مالک نبود و می بایست چندی در جست و جوی آن بگذراند.بر حسب اتفاق یکی از دوستان فردوسی در این کار وی را یاری کرد و نسخه ای از شاهنامه منثور ابومنصوری را بدو داد و فردوسی از آن هنگام به نظم شاهنامه دست یازید، بدین قصد که کتاب مدون و مرتبی از داستانها و تاریخ کهن ترتیب دهد.

تاریخ این واقعه ، یعنی شروع به نظم شاهنامه،صریحاً معلوم نیست ولی با استفاده از قرائن متعددی که از شاهنامه مستفاد می گردد و با انطباق آنها بر وقایع تاریخی، می توان آغاز نظم شاهنامه ابومنصوری را به وسیله استاد طوس سال 370 – 371 هجری معلوم کرد.

 

این کار بزرگ، خلاف آنچه تذکره نویسان و افسانه سازان جعل کرده اند، به امر هیچ یک از سلاطین، خواه سامانی و خواه غزنوی، انجام نگرفت بلکه استاد طوس به صرافت طبع، بدین مجاهدت عظیم دست زد و در آغاز کار فقط از یاوری دوستان خود و یکی از مقتدرین ایرانی نژاد محلی در طوس بهره مند شد که نمی دانیم که بود ، ولی چنانکه فردوسی خود می گوید او دیری نماند و بعد از او مردی دیگر، هم از متمکنان و بزرگان محلی طوس، به نام "حیی" یا "حسین" بن قتیبه ، شاعر را زیربال رعایت گرفت و درامور مادی، حتی پرداخت خراج سالانه، یاوری نمود، و مردی دیگر به نام "علی دیلمی" هم در این گونه یاوریها شرکت داشت. اما اینان همه از یاوران و دوستان و بزرگان محلی طوس یا ناحیه طابران بودند و هیچ یک پادشاه و سلطان نام آوری نبودند.

 

تذکره نویسان در شرح حال فردوسی نوشته اند که او به تشویق سلطان محمود به نظم شاهنامه پرداخت . علت این اشتباه آن است که نام محمود در نسخه موجود شاهنامه، که دومین نسخه شاهنامه فردوسی است، توسط خود شاعر گنجانیده شد و نسخه اول شاهنامه ( که منحصر بود به منظوم ساختن متن شاهنامه ابومنصوری ) ، موقعی آغاز شده بود که هنوز 19 سال از عمر دولت سامانی باقی بود و اگر فردوسی تقدیم منظومه خود را به پادشاهی لازم می شمرد ناگزیر به درگاه آل سامان، که خریدار این گونه آثار بودند، روی می نمود نه به درگاه سلطانی که هنوز روی کار نیامده بود.

 

روز بزرگداشت فردوسی

روز بزرگداشت فردوسی

محمود ترکزاد غزنوی نه تنها در ایجاد شاهنامه استاد طوس تأثیری نداشت بلکه قصد قتل گوینده آن، به گناه دوست داشتن نژاد ایرانی و اعتقاد به تشیع،  را داشت.

 

 

اتمام اولین نسخه شاهنامه:

گفتیم که فردوسی، مدتی پیش از به دست آوردن نسخه ی شاهنامه منثور ابومنصور محمد بن عبدالرزاق طوسی، در دوران جوانی و پیش از چهل سالگی، سرگرم نظم بعضی از داستانهای قهرمانی بود و بنا بر شرحی که گذشت در حدود سال 370-371 هجری نسخه شاهنامه منثور ابومنصوری را به یاری یکی از دوستان طوسی خود به دست آورد و به نظم آن همت گماشت، و پس از سیزده یا چهارده سال، در سال 384 یعنی ده سال پیش از آشنایی بادربار محمود غزنوی، آن را به پایان رسانید. تاریخ مذکور درپاره ای از نسخ قدیمی شاهنامه دیده می شود.

در ترجمه ای که فتح بن علی بنداری اصفهانی به حدود سال 620 – 624 از شاهنامه به عربی ترتیب داد، باز تاریخ ختم شاهنامه سال 384 است.

به مـاه سفنـدار مـذ روز اَرد

سـرآمــد  کنـون  قصــه  یـزد گــرد

بنـام جهـان داور کـرد گار

زهجرت سه صدسال وهشتاد و  چار

مقایسه ترجمه البنداری با شاهنامه معمول ، این نکته را بر ما روشن می کند که بسیاری از مطالب موجود در شاهنامه های متداول در آن ترجمه موجود نیست. از اینجا دریافت می شود که نسخه مورد استفاده البنداری کوتاه تر و مختصرتر بود.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۸:۱۸

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۳:۵۲

قابل توجه مراجعین محترم :                                                                                                                                                                                                              جلسه ی معرفی کتاب (کتابخوان) ویژه کتابخانه عمومی آیت الله کفعمی روز چهارشنبه مورخ 1395/02/29 از ساعت 11/30 الی 12/30 در محل کتابخانه برگزار میگردد لذا از کلیه مراجعین محترمی که تمایل دارند در این جلسه شرکت کنند تقاضا میشود جهت معرفی کتاب خود به کتابخانه مراجعه فرمایند                                                                     

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۸:۴۷

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۸:۰۷

ای دست تو، دستگیر عالم

وی در رخ تو علی مجسم

دریای عمیق مهربانی

تمثال علی، علی ثانی

مرآت حسین مظهر عشق

گل واژه ی ناب دفتر عشق

ای عبد خدانما، اباالفضل

دریاب دمی مرا ابا الفضل

 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۵:۴۸


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۵:۴۷

ردیف

عنوان

ناشر

1

ازدواج مادرم و بدبختی ای دیگر

ماهی

2

افسانه ترنج طلایی

شباویز

3

اندوه جنگ

افق

4

آگاهی

فرهنگ معاصر

5

بازگشت پروفسور زالزالک

کانون پرورش فکری

6

بیقرار (زندگینامه شهید باقری)

عیدگاه

7

پیشوایان شیعه پیشگامان وحدت

سپیده باران

8

تمشکهای نارس

آموت

9

جشن باغ صدری

شهرستان ادب

10

چمدانهای قدیمی

شهرستان ادب

11

حزب مشارکت ایران اسلامی 3

قدر ولایت

12

خوآموز پرده دوزی

ویستانشر

13

خودآموز پرده دوزی 2

ویستانشر

14

دلقک ها و آدمکشها

ترجمان علوم انسانی

15

راهنمای نگارش پایان نامه

کتابدار

16

روضه خورشید

انجمن قلم ایرانیان امروز

17

رومن رولان

دنیای نو

18

سپیده سحر

موزه ایران عبرت

19

سین هشتم

حافظ

20

شناخت گیاهان دارویی و معطرایران

فرهنگ معاصر

21

شیطان

قرآن و اهل بیت نبوت

22

عاشقانه های کهن سالی

فصل پنجم

23

عملیات دک کردن کپک

ماهی

24

فرهنگ ضرب المثل ها

فرهنگ معاصر

25

فرهنگ هفت زبانه

روشن مهر

26

فللسفه و آینده نگری

سخن

27

کوچندگان کرمانج

کیان نشر شیراز

28

گفتگوهای اوریا فالاچی

افق

29

مبصر کلاس هشتم

سوره مهر

30

نقش و رسالت زن (5 جلدی)

انقلاب اسلامی

31

هنر نقاشی روی سنگ

فرهنگ سرای میر دشتی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۸:۳۷


علی علی علی !

چه بگویم ؟ چگونه بگویم ؟

چطور نام تو را که بر قلبم گره خورده است بر زبان آورم ؟

چگونه عشق ازلی ام را به تو که در سراچه ی دلم نهان شده است و

 گوش نامحرم را جای پیغام ملکوتی نیست بازگو کنم ؟

علی چه بگویم ؟ که مرا ممکن است به شرک متهم کنند!

اگر پرستش جز ذات خدا مجاز بود بدون شک تو را می پرستیدم .

تو تجلی خدایی.... تو تجسم صفات خدا و معیارهای خدایی....

تو خلیفه الله علی الارضی....تو هدف انسانیتی....

 تو خدا نیستی ولی وجود تو را جز خدا پر نکرده است .

 

علی زیباترین سروده ی هستی


مولف: مصطفی چمران

شهید "مصطفی چمران" یک شخصیت برجسته و بی نظیر در همه ابعاد بود. این شخصیت برجسته از نظر علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و عرفان و تقوی توانست به مقامات عالی دست یابد و بعنوان یک مجاهد عارف مطرح شود. بخشی از دست نگاشته ای از شهید چمران در مورد حضرت علی (ع) در این کتاب جمع آوری شده است که بسیار خواندنی و نشانگر روح عارفانه و لطیف شهید چمران است. خدا بود و دیگر هیچ نبود، بینش و نیایش، عارفانه ها، انسان وخدا، امام علی تجلی عدل خدا، کردستان، لبنان و علی، زیباترین سروده هستی، مهم ترین آثار و نوشته های شهید مصطفی چمران است.                                                                        

گزیده کتاب علی در روزگار خود بی نظیر بود،یکتا بود، فقط گروهی که حتی از انگشتان دست تجاوز نمی کردند بودند که علی را درک می کردند، علی رامی فهمیدند، علی را واقعاً دوست می داشتند و پیروی می کردند*؛ اما عده ی آنها بسیار بسیار قلیل بود. علی تنها بود ونمونه ی تنهایی او همان بود که در میان نخلستان های کنار فرات سر خود را به داخل چا ه فرو می برد و از اعماق قلب خود ضجه می کرد، فریاد برمی آورد. این نشانی از تنهایی او بود که در دنیا کسی او را درک نمی کرد، عدالت ا و را نمی فهمید و حتی نمی توانست با حق و حقیقتی که علی نمونه ی آن است زندگی کند. شما می دانید که طلحه و زبیر پرچمداران صدراسلام بودند. طلحه و زبیر کسانی بودند که پس از کشته شدن عثمان، علی را به زور بر منبر بردند و او را مجبور کردند که خلافت رابپذیرد؛ اما درست چند ساعت پس از قبولی خلا فت ازطرف علی(ع) هنگامی که طلحه و زبیر و عده ای دیگر دور او حلقه می زنند، تا مشورت کنند. علی(ع) یکباره شمعی را که در وسط این مجلس روشن بود خاموش می کند، طلحه و زبیر میگویند: ای علی چرا شمع را خاموش کردی؟ علی میگوید: تا جاییکه برای مصحلت مسلمین سخن می گفتم حق داشتیم که از شمع بیت المال استفاده کنیم؛ اما آنجا که مسئله ای شخصی و فردی مطرح می شود، به هیچ وجه اجازه نمی دهم که حتی یک لحظه از شمع بیت المال برای مصالح شخصی صرف گردد. این بزرگترین ضربتی بود که بر طلحه و زبیز وارد می شود. این پرچمداران اسلام می فهمند که با عدل علی نمی توانند زندگی کنند. علی بالاتر از آن است که بتوانند با او زندگی کنند و به همین علت علی را ترک می کنند. می روند و عایشه را عَلَم می کنند و جنگ جَملَ را به را ه می اندازند و آن خونریز ی های بزرگ که نتیجه ی خودخواهی ها و خودپرستی های یک چنین کسانی بود.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۶:۱۱


 
نشست سالانه «خلق دانش، بهبود زندگی با استفاده از فناوری و اطلاعات» و مسابقه مقاله برتر حرفه کتابداری و اطلاع رسانی به همت انجمن علم اطلاعات و فناوری آمریکا برگزار می شود.
 

 

به گزارش لیزنا، گروه علاقه مندی ویژه انتشارات اطلاعات بین المللی (SIG-III) انجمن علم اطلاعات و فناوری (ASIS&T) برای شانزدهمین مسابقه مقاله برتر حرفه کتابداری و اطلاع رسانی در کشورهای در حال توسعه که همزمان با نشست سالانه این انجمن در کپنهاگ دانمارک برگزار می شود، فراخوان داد.

 

موضوع نشست سالانه انجمن علم اطلاعات و فناوری «خلق دانش، بهبود زندگی با استفاده از فناوری و اطلاعات» است. این موضوع فرصتی را برای پژوهشگران علم اطلاعات از قبیل متخصصان دانشگاهی، دانشجویان و اساتید فراهم می کند تا درباره تاثیر پژوهش های خود بر صنعت، دولت، گروه های جمعی ملی، محلی و بین المللی، اشخاص، نظام های اطلاعاتی، کتابخانه ها، موزه ها، نمایشگاه و دیگر بافت های تخصصی بحث نمایند.

 

محورهای موضوعی همایش عبارتند از:

 

-          تاثیر بر افراد: رفتار اطلاع یابی، بازیابی اطلاعات، تعامل انسان و رایانه، استفاده از شبکه های اجتماعی، سواد اطلاعاتی و...

-          تاثیر بر اجتماع: شهروندی رقومی، تعامل فرهنگی، حفاظت آرشیوی، توسعه سیاسی، حق مولف، مالکیت فکری، اطلاع سنجی، دسترسی به اطلاعات و ...

-          تاثیر بر سازمان ها: معماری اطلاعات، مدیریت اطلاعات، هوش رقابتی، داده های پیوندی و کلان داده، حیات دیجیتال داده، مدیریت پیشینه ها و آرشیوها و ...

-          تاثیر بر نظام ها و فناوری: رایانش ابری، کتابخانه های دیجیتال، نمایه سازی خودکار، برچسب زدن اجتماعی، رده بندی، وب معنایی، طراحی پایگاه اطلاعاتی، کاربردپذیری وب و ...

-          تاثیر بر بافت اطلاعاتی: سلامت، آموزش، قانون، محیط زیست، کشاورزی، کسب و کار و ...

 

جایزه این مسابقه حداقل ۱۰۰۰ دلار است که از سوی انجمن علم اطلاعات و فناوری به برنده اهدا خواهد شد. مقالات ارسالی باید پژوهشی، اصیل و به زبان انگلیسی باشد.

 

گفتنی است نشست سالانه انجمن مورخ ۱۴ تا ۱۸ اکتبر ۲۰۱۶ برابر با ۲۳ الی ۲۷ مهر ۱۳۹۵ در کپنهاگ دانمارک برگزار می شود. علاقه مندان به شرکت در این نشست و مسابقه مقاله برتر می توانند تا ۳۱ می ۲۰۱۶ (۱۱ خرداد ۱۳۹۵) نسخه کامل مقالات خود را به نشانی awasom.afuh@ttu.edu ارسال نمایند.

 

اطلاعات بیشتر درباره نحوه برگزاری نشست ومسابقه در نسخه اصلی فراخوان درج شده است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۶:۰۷

  
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۵:۲۶

کتابخانه آیت الله کفعمی برگزار میکند:                                                                          مسابقه خاطره نویسی و دل نوشته ها به مناسبت اعیاد شعبانیه در تمام گروههای سنی به برترین ها به قید قرعه جوایزی اهدا خواهد شد لطفا دل نوشته های خود را تا پایان اردیبهشت به کتابخانه تحویل دهید .آدرس خ آزادی –جنب شهرداری مرکزی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۸:۲۸


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۵:۴۶

با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و جمعی از کارشناسان این اداره کل نخستین جلسه کمیته برنامه‌ریزی جشنواره کتابخوانی رضوی در استان سیستان و بلوچستان برگزار شد

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی سیستان‌وبلوچستان،اسفندیار زیدآبادی‌مدیر کل کتابخانه های عمومی استان و دبیر استانی جشنواره کتابخوان رضوی گفت:نهاد کتابخانه های عمومی کشور متولی برگزاری ششمین جشنواره کتابخوان رضوی است که در رده های سنی مختلف و با محوریت زندگانی امام رضا(ع) برگزار می شود.
زید آبادی ادامه داد در دوره های گذشته این مسابقات تنها یک کتاب معرفی می‌گردید اما دراین دوره از جشنواره، سه کتاب «امام علی بن موسی الرضا(ع)»، «دوست مهربان کبوترها»و «اعترافات غلامان» معرفی شده است و مسابقه ملی کتابخوانی از این سه کتاب برگزار خواهد شد.
وی افزود علاقمندان به شرکت در این مسابقات می توانند با مراجعه به کتابخانه های عمومی سراسر استان منابع مسابقات را با 65%تخفیف دریافت کنند.
دبیر جشنواره کتاب خوان رضوی در استان ادامه داددیگر ویژگی قابل توجه این دوره، امکان مشارکت خانوادگی در مسابقه کتابخوانی است که در آن علاقمندان ضمن اینکه می‌توانند بر اساس شرایط سنی به صورت انفرادی در مسابقه شرکت کنند، این امکان را دارند که در قالب اعضای یک خانواده نیز بسته سه عنوان کتاب را تهیه و با ارسال پاسخ در قالب پاسخنامه‌های خانوادگی، برگزیده جشنواره شوند. جایزه ویژه بخش خانوادگی، به 8 خانواده در چهار گروه تعلق می‌گیرد.
در ادامه این نشست کمیته های تبلیغات،اطلاع رسانی و پشتیبانی تشکیل و وظایف هر گروه تشریح شد.
گفتنی است جشنوارة کتابخوانی رضوی هرساله به مناسبت سالروز میلاد حضرت علی‌بن‌ موسی‌الرضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه‌(س) و هم‌زمان با دهه کرامت، توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با همکاری بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شودوهدف از برگزاری این جشنواره اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی،گسترش فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با حضرت امام رضا(ع) و شناسایی، معرفی و گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر مرتبط با فرهنگ رضوی است
علاقمندان شرکت در این مسابقه می‌توانند تا تاریخ 20 تیرماه 1395، پاسخنامه را به نزدیک‌ترین کتابخانه عمومی تحویل و یا به نشانی الکترونیکrazavi@iranplirارسال کنند.
کتاب‌ها و سؤالات این مسابقه از طریق کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و فایل PDF آنها نیز از طریق پرتال اداره کل کتابخانه های عمومی استان  به آدرس www.zahedanpl.ir در دسترس می باشد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۵:۰۳


دبیرکل نهاد در بیست و نهمین یادداشت خود مطرح کرد؛ گزارشی از جدیدترین برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
علیرضا مختارپور در آخرین یادداشت خود ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط نهاد، از تدوین ساختار سازمانی و تشکیلات تفصیلی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از سوی هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور و... خبر داد.


به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور روز شنبه هجدهم اردیبهشت، در بیست و نهمین یادداشت‌ خود، ضمن ‌تبریک به مناسبت مبعث پیامبر اکرم(ص)، با اشاره به انتشار اسامی پذیرفته‌شدگان مرحله گزینش آزمون سال 94 نهاد تا پایان اردیبهشت و خردادماه سالجاری، از امضای تفاهم‌نامه‌ای در خصوص حل و فصل اخذ سهم نیم‌درصد درآمدهای شهرداری‌های سراسر کشور، صدور احکام کارگزینی جدید پس از تصویب و ابلاغ قانون بودجه سال 95 از سوی مجلس شورای اسلامی، برطرف شدن مشکل جزئی پرداخت حق‌مرزی سال 94 کتابداران و همکاران مشمول این حق، تدوین ساختار سازمانی و تشکیلات تفصیلی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از سوی هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور، آغاز ارتباط مستقیم با تمامی کتابخانه‌های عمومی کشور جهت رفع مشکلات آنها و همچنین استمرار برگزاری سلسله نشست‌های کتاب‌خوان در قالب طرح‌های کتاب‌خوان تخصصی، اختصاصی و پویش کتاب‌خوان مجازی خبر داد.

متن کامل یادداشت بیست و نهم دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به شرح زیر است:

بنام آن که جان را حکمت آموخت

کتابداران و همکاران عزیز و گرامی

با اهداء سلام و احترام

قبل از هر سخنی مبعث پیامبر اکرم(ص)، رسول معرفت و محبت و عدالت را به همة شما همکاران عزیز تبریک می‏گویم و از خداوند متعال طلب می‏کنم تا به همة ما توفیق دهد که از درس‌های پیامبر اعظم(ص) بهره بگیریم و در راه سعادت و کمال فردی و اجتماعی گام برداریم و کمک کنیم تا جامعه‌ ما به جامعه‏ای الگو برای بشریت امروز که با دشواری‌ها و مشکلات فراوان مادی و معنوی و معرفتی دست به گریبان است تبدیل شود. ان شاء الله

اما چند نکته درباره نهاد

1- با تلاش فراوان همکاران معاونت برنامه‌‏ریزی، معاونت اداری - مالی، حراست و گزینش نهاد، کار تکمیل و بررسی مدارک مربوط به آزمون سال94 در مراحل پایانی است و امیدوارم فهرست اسامی پذیرفته‏شدگان در گزینش در دو گروه تا پایان اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری اعلام و حداکثر ظرف یک ماه پس از آن این عزیزان در نهاد مشغول به خدمت شوند. ان شاء اللّه

2- با لطف خداوند متعال و تلاش مسئولین سازمان شهرداری‌‏های کشور و نهاد کتابخانه‏ها‌، خوشبختانه در هفته‌های اخیر تفاهم‏نامه‏ای در جهت تحقق ماده 6 قانون نهاد و ماده 64 قانون الحاق موادی به قانون بودجه کشور مورد توافق قرار گرفت تا مشکل دیرپای نهاد در اخذ نیم درصد درآمدهای شهرداری‏های سراسر کشور به نحو مناسبی حل و فصل شود.

بدیهی است همچنان مشکل عدم دراَمد برخی از شهرهای مناطق محروم در کشور صرفاً بر طبق ماده 18 قانون و از محل بودجة مرکزی نهاد و مازاد دیگر درآمدها حل خواهد شد.

3- همانطور که از طریق رسانه‏های گروهی اطلاع دارید همچنان هیچیک از دستگاههای دولتی به دلیل عدم تصویب و ابلاغ بودجه سال 1395 از سوی مجلس شورای اسلامی، مبادرت به صدور احکام کارگزینی جدید نکرده‏اند و این کار صرفاً پس از ابلاغ قانون بودجه و اعلام ضرایب مربوطه از سوی مراجع قانونی صورت می‏پذیرد. البته در نهاد نیز هرگونه افزایش حقوق و مزایا اولاً بر اساس قوانین مربوطه انجام می‏شود و ثانیاً زمان محاسبه حقوق و مزایای سال جدید از ابتدای سال خواهد بود.

ضمناً همکاران عزیز بدانند در سال جاری نیز مزایایی چون بهره‏وری و ... ادامه خواهد یافت امّا قطعاً به صورتی که عدالت اجرا شود و تبعیض میان شهرهای برخوردار و شهرهای نیمه برخوردار یا محروم صورت نگیرد. زیرا غیر از آنچه طبق مصوبات قانونی به مناطق محروم یا مرزی تعلق می‏گیرد در سایر دریافتها مانند دیگر دستگاه‏های اجرایی نباید میان کارکنان دستگاه‏ها تبعیض وجود داشته باشد.

همچنین تغییرات قابل توجهی در قرارداد کتابداران و همکاران عزیز انجمنی و روستایی در دست بررسی است که امیدوارم بزودی نتیجة آن در قراردادهای جدید این عزیزان صورت گیرد.

4- خوشبختانه با تلاش و فعالیت مسئولین ذیحسابی و مالی و اداری نهاد مشکل جزئی پرداخت حق مرزی سال 1394 برطرف شد و مجموع معوقات سال 1394 کتابداران و همکاران شهرهایی که طبق مصوبة دولت محترم مشمول این حق می‏شوند به زودی به حساب آنان واریز می‏گردد.

5- امّا مهمترین خبر آن که پس از حدود یک سال مشورت و همفکری و جلسات متعدد کارشناسی سرانجام ساختار سازمانی و تشکیلات تفصیلی نهاد در تمامی رده‏ها تهیه و طبق ماده 3 و تبصرة قانون تأسیس به تصویب هیأت امنای محترم نهاد و روز چهارشنبه پانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری به تأیید و امضای رئیس محترم هیأت امنای نهاد رسید و مشکل عدم تصویب نمودار سازمانی و تشکیلات تفصیلی نهاد در هیأت امنا که در چند سال اخیر مانع برخی اصلاحات و امور لازم در نهاد بود برطرف شد.

در اسرع وقت کارگروهی در نهاد وظیفة تطبیق وضع فعلی با ساختار و تشکیلات مصوب جدید را انجام داده و تمامی احکام و سلسله مراتب نهاد مطابق با این ساختار تجدید سازمان خواهد شد. ان شاء الله

6- پس از اتمام یک دورة کامل تماس حقیر با تمامی همکاران و کتابداران از 15 فروردین 1394 تا 15 فروردین 1395 برای تبریک تولد ایشان و برقراری موفق تماسها در بیش از 95% که مایة رضایت عمومی همکاران گردید، در سال جاری با بیش از 2200 کتابخانه نهاد تماس خواهم گرفت و از وضعیت و مشکلات اساسی آنها به طور مستقیم کسب اطلاع می‏کنم و بلافاصله با ابلاغ مشکلات مهم کتابخانه‏ها به معاونین و مدیران محترم نهاد، تلاش برای رفع مشکلات آغاز می‏شود.

امیدوارم به تدریج و ظرف سال جاری بسیاری از مشکلات کتابخانه‏ها از نظر منابع، تجهیزات، وضعیت سرمایش و گرمایش و .... برطرف شود. ان شاء الله

7- خوشبختانه به همت کتابداران و همکاران نهاد و با همکاری عموم اهل کتاب و فرهنگ و مدیران و مسئولین شهری تا پایان سال 1394 مجموعاً 1250 نشست کتاب‏خوان در سراسر کشور برگزار گردید که باعث افتخار نهاد است.

در سال جاری علاوه بر ادامة نشست‏های کتاب‏خوان، نشست‏های کتاب‏خوان تخصصی، اختصاصی، و همچنین پویش کتاب‏خوان مجازی در دستور کار نهاد قرار گرفت که امیدوارم تمامی این برنامه‏ها که صرفاً با همت شما کتابداران و همکاران تلاشگر صورت می‏گیرد موجب ترویج و گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در کشور شود.

در برنامه‌های سال جاری آنچه مهم است برنامه‏ریزی با کمترین هزینه و بیشترین فایده است. بعنوان مثال آنچه از نشست‏های کتاب‏خوان کتابخانه‏ای انتظار می‏رود برگزاری جمع‏های چند نفره از اعضاء با محوریت کتابدار آن کتابخانه است که به راحتی قابل انجام است و نیاز به تشریفات و حتی مجوزهای معمول ندارد.

همچنین شرکت در پویش کتاب‏خوان مجازی که موضوعی است که امروزه با فناوری‏های جدید که معمولاً با گوشی‏های همراه کتابداران و همکاران و اعضاء قابل حصول است. انتظار این خدمتگزار کوچک شما آن است که از هر طریق در ترویج و گسترش فرهنگ کتابخوانی سهمی داشته باشید و امیدوارم علاوه بر آثار محسوس در جامعة کشور عزیزمان، از اجر معنوی نیز برخوردار گردید.

و من اللّه التوفیق
علیرضا مختارپور
دبیرکل


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۵:۰۱

Image result for ‫حدیث هفته‬‎

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۳:۱۲