وبلاگ کتابخانه عمومی آیت الله کفعمی زاهدان

( آدرس: زاهدان-خیابان آزادی-جنب شهرداری مرکزی- 05433222448)

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

وبلاگ کتابخانه عمومی آیت الله کفعمی زاهدان

( آدرس: زاهدان-خیابان آزادی-جنب شهرداری مرکزی- 05433222448)

۳۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۶ ، ۱۷:۱۸


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۶ ، ۱۷:۱۵

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۶ ، ۱۷:۱۰

((نشست مدرسه ای کتابخانه عمومی آیت الله کفعمی))

کتابخانه عمومی آیت الله کفعمی  در راستای گسترش فرهنگ مطالعه مفید نخستین جنبش کتابخوانی در سال جدید را در مدرسه دخترانه اسما رقم زد. در آغاز این نشست با معرفی کتابخانه آغاز شد و در ادامه به برنامه ها و خدمات کتابخانه 

چگونه عضویت و استفاده از آن شرح داده شد همچنین نحوه شرکت در هفتمین جشنواره کتابخوانی  رضوی و معرفی کتابهای جشنواره توضیح داده شد.

در این نشست 3 عنوان کتاب ازسری کتابهای جشنواره رضوی و یک عنوان کتاب از کتابهای طرح کتاب ماه (فروردین ماه) معرفی شد .

خانمها فهیمه دهمرده-سمیرا ساریال مقدم-سارا نارویی-حدیث در زاده آتنا آبروان- عابده دهمرده به ترتیب به معرفی کتابهای تحصیلات با طعم شکلات  -ماه غریب من  -مهارتهای زندگی در سیره رضوی  - به خودتان احترام بگذارید – امام رضا (ع) و زندگی –برتر باشید   پرداختند . همچنین در پایان از دانش آموزان و مربیان برای حضور در کتابخانه و همچنین شرکت در هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی دعوت به عمل آمد .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۶ ، ۱۷:۰۱

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۹۶ ، ۱۵:۳۲


محمد اله‌یاری از ارسال 65 درصد از کتاب‌های «طرح انتخاب کتابدار 2» به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور خبر داد.

 
به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمد اله‌یاری فومنی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد با اعلام این خبر، ‌اظهار داشت: طرح «انتخاب کتابدار 2» با مشارکت 2 هزار و 202 باب کتابخانه در سراسر کشور برگزار شد؛ با توجه به اینکه امکان ثبت درخواست در این طرح برای 2 هزار و 241 باب کتابخانه فراهم بود، این آمار حاکی از مشارکت 98 درصدی کتابخانه‌های واجد شرایط در طرح انتخاب کتابدار است.

وی فراهم آوری و ارسال مجموع عناوین درخواستی این طرح را به تفکیک نیازمندی‌های هر کتابخانه، منجر به زمان‌بر شدن اجرای طرح و تأخیر در ارسال بسته‌های کتاب دانست و ادامه داد: در حال حاضر فرآیند آماده‎سازی و ارسال کتب درخواستی هزار و 434 باب از کتابخانه‌ها به پایان رسیده، که این تعداد 65 درصد از کتابخانه‌ها را شامل می‌شود. مجموع نسخه‌های ارسالی به این کتابخانه‌ها 15 هزار و 501 نسخه کتاب بوده است.

اله‌یاری با اشاره به اینکه فرایند خرید منابع موردنیاز 15 درصد از کتابخانه‌های باقیمانده در حال انجام و 20 درصد باقیمانده نیز خریداری و در حال بررسی و ارسال به کتابخانه‌های مقصد است، ابراز امیدواری کرد که فرآیند خرید و ارسال مابقی کتاب‌ها در کمترین زمان ممکن انجام پذیرد.

شایان‌ذکر است، طرح انتخاب کتابدار 2 در مردادماه سال 1395 در سطح کتابخانه‌های عمومی نهاد برگزار و برای دومین بار امکان انتخاب منابع کتابخانه‌ای با نظر کتابداران در این طرح فراهم شد
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۹۶ ، ۱۴:۰۵

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور سیاست جدید نهاد کتابخانه‌ها در سال جاری برای نشست‌های کتاب‌خوان را هدایت به سمت برگزاری در مدارس عنوان کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۹۶ ، ۱۴:۰۲


نوجوانی که با پیر مردی در مورد هدیه صحبت می کردند . نوجوان به پیرمرد گفت : شما به من گفتی وقتی هدیه را دریافت کنم خوشحال ترو موفق تر خواهم بود . پس منظورتان از موفق تر چیست ؟ پیرمرد جواب داد : موفق تر بودن ، یعنی پیشرفت به سوی چیزی که آن را مهم می دانی . نوجوان سر درگم شد و معنای هدیه آن جور که باید بداند ،ندانست. پیرمرد جواب داد : تو قبلا می دانستی هدیه چیست ؟ تو قبلا می دانستی کجا آن را پیدا می کنی. و تو قبلا می دانستی چگونه می تواند ترا خوشحال تر و موفق تر سازد. وقتی جوان تر بودی آن را بهتر می شناختی. فقط آن را فراموش کرده ای. و نوجوان پا به جوانی گذاشت و هنوز در فکر حرفهای آن پیرمرد بود که هدیه به معنای چیست ؟ او شغلش چمن زنی بود و از بودن در زمان حال خوشحال بود و از کارش لذت می برد. و بعد در یک لحظه آن را دریافت و پی برد منظور از هدیه چیست…  چیزی که همیشه بوده است ؛ چیزی که هم اکنون حقیقت دارد : هدیه گذشته نیست ، هدیه آینده نیست، هدیه زمان حال است …  هدیه ، یعنی اکنون !

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۹۶ ، ۱۳:۵۸

سلام و احترام

تقدیم به همه کتابداران عزیز
 

کتابدار عزیز(معرفی حرفه کتابداری)

 

از بهر مطالعه زمان کنکور
رفتم به کتابخانه ای، با صد شور
دیدم که یکی کتابدار بنشسته
لبخند به لب داشت ولیکن خسته
با خود گفتم چرا چنین زار شده
از بسکه مرفه است غمدار شده
بهتر ز چنین حرفه کجا باید جست
در قصه و رویا بتوان شاید جست
روزانه چهار کتاب امانت داده
یا هیس میگه، همین، چه شغلی ساده
القصه، یکی کتاب گرفتم تحویل
از بهر مطالعه که داشتم تعجیل
خواندم دو سه تا صفحه و بی تاب شدم
مانند همیشه زود در خواب شدم
دیدم که همان کتاب، زبان بگشوده
گفتا که تفکر شما مردوده
من شاهد زحمت کتابدار هستم
هر روزه ز هفت خوان، گذر، چون رستم
بشنو که حقیقت است من میپویم
این راز درون برای تو میگویم
در خوان نخست، چون سفارش آید
اهدایی و لطف و یا خریدی!!! شاید
باید بشود به جمعداری محسوب
در دفتر ثبت دقیق و خوش خط، مکتوب (1)
فهرست نویسی هست، آن دوم گام
تحلیلی و توصیفی، از موضوع تا نام (2)
گاهی کمکی ز زد ۳۹۵۰ (Z3950)
یا آنکه ایزو بگیرد از چندین راه (3)
در خوان سوم، سرعنوان موضوعات
اعم و اخص، بجایِ، در ارجاعات (4)
اینگونه بجویی تو کتاب را آسان
آری که هنر بود کتابداریشان
دانی که رده چه هست در خوان چهار
ان ال ام و السی، دیویی، نظم شمار (5)
دانی که نشانه ی مولف چون است
یا آنکه تنالگان و یا که، فروست (6)
برچسب و کارت مستند، خوانِ پنج
رفبرگه برای اوست برتر از گنج (7)
در خوان ششم دهد به ما سامانی
آرام کتابها شوند رفخوانی (8)
آمد به نهایت هفت خوانِ این یار
با کودک و پیر همره است او بسیار
از بهر ترقی و هدایت هر روز
او میدهدت کتاب امانت هر روز
"یاسین" تو سپاس حق بگو و برخیز
شد عمر تو خدمت به کتابدار عزیز

 

 

(1)          دفتر ثبت برای ثبت مواد جدید تهیه شده استفاده میشود.

(2)          فهرستنویسی: استخراج اطلاعات از منبع به صورت توصیفی و تحلیلی.

(3)          ایزو گرفتن و پروتکل Z3950 برای فهرستنویسی.

(4)          سرعنوان موضاعات همراه با موضوع اعم، اخص و بجای در مستند نمودن منبع.

(5)          رده بندی براساس استانداردهای NLM و LCC وDewey.

(6)          نشانه مولف قسمتی از شماره راهنماست که سرشناسه را مشخص مینماید.

(7)          برگه های چاپی شامل برچسب، کارت مستند و رفبرگه در کتابخانه.

(8)          رفخوانی به هدف نظم و سامان دادن به منابع کتابخانه.

 
 
موفق و پیروز باشید
میثم فریوری (یاسین)
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۹۶ ، ۱۶:۲۳

Image result for ‫حدیث هفته متحرک‬‎

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۹۶ ، ۱۶:۰۶

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۹۶ ، ۱۶:۰۱
6009080106._SS_240_
حضرت زینب کبری (س) دومین بانوی بزرگ از اهل بیت محمدی (ص) است، که زندگی شریفش پر از فضایل و کرامات بوده و اسباب عظمت و بزرگی و قداست و معنویت در آن موج می زند و وجود پر برکتش انباشته از توانایی ها و استعدادها و قابلیت ها و عوامل پیشرفت و ترقی است.
از این جهت هر صفحه از صفحات زندگی نورانی اش زمینه ی مناسب و شایسته ای برای تحقیق و بررسی است که از یک جهت مطالعه زندگی آن حضرت از با فضیلت ترین انواع عبادات و راه های تقرب به خداوند سبحان به شمار می رود و از جهتی دیگر تدبر و تفکر در نکات تاریخی که از زندگی این بانوی بزرگ به ما رسیده است درسهای سودمندی به انسان می دهد، که در بسیاری از شئون مختلف زندگی به کار می آید.
کتاب "زندگانی حضرت زینب(س) از ولادت تا شهادت" به قلم مرحوم آیت الله سید محمد کاظم قزوینی، به زبان عربی نوشته شده و محمد اسکندری آن را به فارسی ترجمه کرده است.
این کتاب که در برگیرنده بیست فصل است، توسط انتشارات مهر یاس شمیم، در 424 صفحه به طبع رسیده است.
در بخشی از این کتاب آمده است:
هنگامی که حضرت زینب (س) متولد شد و پیامبر اکرم بر آن آگاهی یافت، به خانه دختر بزرگوارش حضرت فاطمه سلام الله علیها آمد و فرمود: دختر عزیزم نوزادت را به من بده"
وقتی حضرت زهرا نوزاد را آورد رسول خدا (ص) او را در آغوش گرفت و به سینه ی مبارک خود چسباند آنگاه صورت شریفش را بر صورت او نهاد و با صدای بلند گریه ی شدیدی نمود، به گونه ای که اشک مبارکش بر گونه هایش جاری شد.
فاطمه (س) فرمود: خداوند چشمانت را گریان نکند ای پدر! چرا گریه میکنی؟
رسول خدا فرمود:" دختر عزیم ای فاطمه، این دختر به بلاهای بسیاری گرفتار خواهد شد و مصائب و حوادث تلخی بر او وارد خواهد شد، ای جگر گوشه من ! و ای نور چشمانم! هر کس بر او و مصیبت هایش گریه کند، ثوابی مانند ثواب گریه بر دو برادر بزرگوارش را خواهد داشت" سپس حضرت او را زینب نام نهاد.
 
برای تهیه این کتاب به کتابخانه های عمومی مراجعه فرمایید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ فروردين ۹۶ ، ۱۵:۴۱

 *روز بزرگداشت عطار نیشابوری*

فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری مشهور به شیخ عطّار نیشابوری (زادهٔ ۵۴۰ در نیشابور – درگذشتهٔ ۶۱۸ هجری قمری در شادیاخ نیشابور) یکی از عارفان و شاعران ایرانی بلندنام ادبیات فارسی در پایان سدهٔ ششم و آغاز سدهٔ هفتم است. او در سال ۵۴۰ هجری برابر با ۱۱۴۶ میلادی در نیشابور زاده شد و در ۶۱۸ هجری به هنگام حملهٔ مغول به قتل رسید

آثار آن:

*اسرار نامه، منطق الطیر ، مصیبت نامه ، الهی نامه ، تذکره اولیا ، مختارنامه، دیوان اشعار*

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ فروردين ۹۶ ، ۱۱:۱۲

ﺗﻘﺪﯾﻢ ﺑﻪ ﭘﺪﺭﻡﻗﻠﻤﻢ ﺭﺍﺳﺖ ﺑﺎﯾﺴﺖ !

ﻭﺍﮊﻩ ﻫﺎ … ﮔﻮﺵ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻗﻠﻢ !

ﻫﻤﮕﯽ ﻧﻈﻢ ﺑﮕﯿﺮﯾﺪ

ﻣﻮﺩﺏ ﺑﺎﺷﯿﺪ !

ﺻﺎﺣﺐ ﺷﻌﺮ ﻋﺰﯾﺰﯼ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ “ﭘﺪﺭ “

ﺍﻣﺸﺐ ﺍﺯ ﺷﻌﺮ ﭘﺮﻡ،ﮐﻮ ﻗﻠﻢ ﻭ ﺩﻓﺘﺮ ﻣﻦ؟ !

ﺁﻧﻘَﺪَﺭ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﺩﺍﺭﻡ ﺑﻨﻮﯾﺴﻢ ﮐﻪ ﻧﮕﻮ …

ﺗﮏ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﻭ ﻏﺮﯾﺒﻢ !

ﺗﻮ ﮐﺠﺎﯾﯽ ﭘﺪﺭﻡ … ؟ !

ﺁﻧﻘَﺪَﺭ ﺣﺴﺮﺕ ﺩﯾﺪﺍﺭ ﺗﻮ ﺩﺍﺭﻡ ﮐﻪ ﻧﮕﻮ …

ﺑﺴﮑﻪ ﺩﻟﺘﻨﮓ ﺗﻮ ﺍﻡ ،ﺍﺯ ﺳﺮ ﺷﺐ ﺗﺎ ﺣﺎﻻ …

ﺁﻧﻘَﺪَﺭ ﺑﻮﺳﻪ ﺑﻪ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺗﻮ ﺩﺍﺩﻡ ﮐﻪ ﻧﮕﻮ …

ﺟﺎﻥِ ﻣﻦ ﺣﺮﻑ ﺑﺰﻥ !

ﺍﻣﺮ ﺑﻔﺮﻣﺎ ﭘﺪﺭﻡ ..

ﺁﻧﻘَﺪَﺭ ﮔﻮﺵ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺗﻮ ﻫﺴﺘﻢ ﮐﻪ ﻧﮕﻮ …

ﮐﻮﭼﻪ ﭘﺲ ﮐﻮﭼﻪ ﯼ ﺍﯾﻦ ﺷﻬﺮ ﭘﺮ ﺍﺯ ﺗﻨﻬﺎﯾﯿﺴﺖ

ﺁﻧﻘَﺪَﺭ ﺑﯽ ﺗﻮ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺷﻬﺮ ﻏﺮﯾﺒﻢ ﮐﻪ ﻧﮕﻮ …

ﭘﺪﺭ ﺍﯼ ﯾﺎﺩ ﺗﻮ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻣﻦ !…

ﺍﻣﺸﺐ ﺍﺯ ﮐﻮﭼﻪ ﯼ ﺩﻟﺘﻨﮕﯽِ ﻣﻦ ﻣﯿﮕُﺬﺭﯼ؟ !

ﺟﺎﻥِ ﻣﻦ ﺯﻭﺩ ﺑﯿﺎ

ﺑﻐﻠﻢ ﮐﻦ ﭘﺪﺭﻡ !…

ﺁﻧﻘَﺪَﺭ ﺣﺴﺮﺕ ﺁﻏﻮﺵ ﺗﻮ ﺩﺍﺭﻡ ﮐﻪ ﻧﮕﻮ …

ﮔﻔﺘﻪ ﺑﻮﺩﯼ : ﻓﺮﺯﻧﺪﻡ ! ﻋﺎﺷﻖ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﺗﻮ ﺍﻡ

ﺍﯼ ﺑﻪ ﻗﺮﺑﺎﻥ ﺗﻮ ﻓﺮﺯﻧﺪ .. ﺑﯿﺎ ﺩﻟﺘﻨﮕﻢ

ﺁﻧﻘَﺪَﺭ ﺷﻌﺮ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻮ ﺑﺨﻮﺍﻧﻢ ﮐﻪ ﻧﮕﻮ …

ﭘﺪﺭﻡ … ﭘﺪﺭ ﺧﻮﺑﻢ

ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺩﻟﺘﻨﮕﻢ !

ﺭﻭ ﺑﻪ ﺭﻭﯾﻢ ﺑِﻨِﺸﯿﻨﯽ ﮐﺎﻓﯿﺴﺖ

ﻫﻤﻪ ﺩﻧﯿﺎ ﺑﻪ ﮐﻨﺎﺭ …

ﺗﻮ ﮐﻪ ﺑﺎﺷﯽ ﺑﺎﺑﺎ !

ﺩﺳﺖ ﻭ ﺩﻟﺒﺎﺯ ﺗﺮﯾﻦ ﺷﺎﻋﺮ ﺍﯾﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺍﻡ

ﺁﻧﻘَﺪَﺭ ﻭﺍﮊﻩ ﺑﻪ ﭘﺎﯼ ﺗﻮ ﺑﺮﯾﺰﻡ ﮐﻪ ﻧﮕﻮ …

ﮔﺮﭼﻪ ﺍﺯ ﺩﻭﺭ ﻭﻟﯽ،ﺩﺳﺖ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻣﯿﺒﻮﺳﻢ


ﻧﻪ ﺷﻌﺎﺭ ﺍﺳﺖ ،ﻧﻪ ﺣرف                     

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ فروردين ۹۶ ، ۰۸:۲۷

Image result for ‫حدیث درباره فصل بهار‬‎

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۹۶ ، ۱۶:۴۹

دانلود رایگان کتاب موبایل مثل شاخه های گیلاس

کتاب مثل شاخه های گیلاس  مجموعه ای از تذکرات اخلاقی کوتاه و گزیده میباشد که به زبان تمثیل توسط  حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا رنجبر بیان شده است .

برخی عناوین کتاب شامل :
سخن ناشر؛ مثل شمع!؛ مثل برف!؛ مثل زغال خاموش!؛ مثل شب تار!؛ مثل سایه دیوار!؛ مثل میخ کج!؛ مثل مغز مداد!؛ مثل گل شاداب!؛ مثل سوزن!؛ مثل طعم آب!؛ مثل روزنامه باطله!؛ مثل چتربٔاز!؛ مثل آیفون!؛ مثل چک!؛ مثل نافه ی آهو!؛ مثل لباس تمیز!؛ مثل گل و گیاه!؛ مثل یک قطره جوهر سیاه!؛ مثل شب!؛ مثل آب جوی!؛ مثل مداد تراش!؛ مثل بر نجِ فردِ اعلا!؛ مثل درخت انگور!؛ مثل نسیم!؛ مثل یک زلف طلایی!؛ مثل کهنه کارها!؛ مثل شاخه های گیلاس!؛ مثل شکوفه های بهار!؛ مثل بهار!؛ مثل خاک!؛ مثل سنگ محک!؛ مثل بازار!؛ مثل کلید!؛ مثل کمربند!؛ مثل امضای دوم!؛ و ……

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۹۶ ، ۱۶:۴۷

امشب، مردی گستره آفاق را روشن می کند که شجاعتش، شجاعت تمام شجاعان را بی رنگ می کند.
امشب، کودکی خواهد خندید که عدالت را تفسیری عاشقانه خواهد کرد.
امشب، کسی سکوت کعبه را خواهد شکست که روزی بر بلندای شانه های خورشید، با تبر معرفت، بت های زمانه را خواهد شکست.
امشب، ستاره ای خواهد درخشید که درخشش نجابتش، آغوش مهربان مظلومیت است.
امشب، شب آمدن صاحب ذوالفقار، حیدر کرار است، آمدنش مبارک! ...


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۹۶ ، ۱۵:۲۴

سیری در نهج‌البلاغه
نوشته مرتضی مطهری
انتشارات صدرا
۳۱۶ صفحه


این اثر شهید مطهری به‌جرئت یکی از بهترین کتاب‌هایی است که در موضوع نهج‌البلاغه برای عموم نگاشته شده و می‌تواند تا حدی راه را برای ورود به دریای بی‌کران معارف نهج‌البلاغه برای علاقه‌مندان بگشاید. جامع‌نگری کم‌نظیر شهید مطهری در برشمردن اجزای مختلف کلام امیرالمؤمنین علیه‌السلام در مجموعه گران‌سنگ نهج‌البلاغه و مرتبط کردن آن با موضوعات و مسائل اساسی امروزی بشر، آن‌هم با نثر روان و شیرین استاد، از نکات برجسته کتاب محسوب می‌شود.

مختصر بودن هر یک از مباحث، کاربردی و متنوع بودن موضوعات انتخاب‌شده، پاسخ‌گویی به برخی از مهم‌ترین شبهات و پرسش‌های مبتلابه در بین عموم در خصوص برخی گزاره‌های دینی؛ تبیین مهم‌ترین مؤلفه‌های اسلام ناب، برگرفته از بیانات امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نهج‌البلاغه و تلاش قابل‌تقدیر استاد مطهری برای استخراج سیره و سبک‌زندگی موحدانه بر طبق بیانات آن حضرت در نهج‌البلاغه از دیگر مزیت‌های این کتاب محسوب می‌شود.

عناوین برخی از مهم‌ترین مباحث کتاب عبارت است از: توحید و ماوراءالطبیعه؛ ارزش تعقل؛ ذات و صفات پروردگار؛ سلوک و عبادت؛ حکومت و عدالت؛ حقوق مردم در حکومت الهی؛ اهل‌بیت و خلافت؛ موعظه و حکمت؛ حقیقت تقوا و آثار آن؛ حقیقت زهد و آثار آن و زهد اسلامی و رهبانیت مسیحی؛ ‌ دنیا و دنیاپرستی؛ رابطه انسان و جهان؛ وابستگی‌ها و آزادگی‌ها؛ خودزیانی و خودفراموشی و...

گفتنی است، کتاب‌های طرح کتاب‌خوان ماه از ابتدای سال ۱۳۹۵ از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و در راستای اجرای منویات مقام معظّم رهبری (دام‌ظله العالی) در خصوص لزوم معرفی و در اختیار گذاشتن کتاب خوب و سالم برای پرورش فکری جامعه معرفی می‌شود
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۹۶ ، ۰۸:۰۱

سه کاهن
نوشته مجید قیصری
انتشارات عصر داستان
۱۸۴ صفحه


سه‌کاهن» نمونه موفقی از یک داستان خوب و پرکشش با پرداخت مناسب و شخصیت‌پردازی مطلوب در حوزه ادبیات دینی است که روایتی یک‌روزه از زندگی پیامبر اسلام (ص) را به خواننده عرضه می‌کند.

داستان این کتاب، به دوران کودکی پیامبر (ع) و زندگی ایشان نزد دایه‌شان حلیمه بازمی‌گردد؛ متن کتاب، ادبی و پراحساس است؛ با جملات کوتاه و توصیفات روان نویسنده باعث می‌شود به جزئیاتی توجه کند که روایت او را شیرین و خواندنی می‌سازد. او بخش‌های هیجان‌انگیز داستان را با ظرافت‌های خاصی نقل می‌کند که تأثیر ویژه‌ای بر مخاطب می‌گذارد.

مجید قیصری، داستان «سه‌کاهن» را هم مانند داستان دیگرش، «شمّاس شامی»، از دل منتهی‌الآمال شیخ عباس قمی بیرون کشیده و ایده آن را از دل روایت‌های ناب این کتاب به دست آورده است

مهم‌ترین ویژگی کتاب «سه‌کاهن»، پردازش داستانی خوب و ایجاد تعلیق‌های پرکشش در آن است که آن را به یک فیلم سینمایی جذاب شبیه می‌کند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۹۶ ، ۰۷:۵۹


تحصیلات با طعم شکلات: راهکارهای افزایش مطالعه
نوشته ابوالفضل ابراهیمی
انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره(
۶۲ صفحه


هدف این کتاب بررسی و ارائه راهکارهای عملی جهت افزایش انگیزش تحصیل است. درواقع مؤلف برای پاسخ به پرسش‌های دانشجویان و طلاب در زمینه موفقیت تحصیلی به بسط و توضیح پیشنهاداتی پرداخته است. با توجه به اینکه توصیه‌های کاربردی نیازمند پشتوانه نظری است؛ لذا ابتدا بخش‌های نظری مربوط توضیح داده‌شده و به دنبال آن کاربست‌های آن آمده است.

کتاب به لحاظ محتوایی به سه بخش تقسیم شده ‌است. قسمت ابتدایی کتاب، به توضیح مفهوم انگیزش و رویکردهای مختلف نظری به این موضوع می‌پردازد؛ سه بخش اصلی کتاب با توجه به زمان یادگیری یعنی آغاز، طول دوره و پایان یادگیری تفکیک شده‌ است. در هر یک از فصل‌ها عوامل مختص به زمان یادگیری مربوط ارائه می‌شود؛ بدین‌صورت که هر عامل جداگانه طرح می‌شود و راهکارهای عملی همان عامل نیز به‌دنبال آن می‌آید.

با توجه به مباحث مطرح‌شده، مخاطب این کتاب تنها دانشجویان و طلاب نخواهند بود؛ بلکه دانش‌آموزان دبیرستان نیز می‌توانند مطالب این کتاب را در جهت موفقیت تحصیلی به‌کارگیرند. اولیا و مشاورین مقاطع دبیرستان هم از مخاطبان فعال کتاب محسوب می‌شوند که می‌توانند نکات کاربردی کتاب را در برنامه‌ریزی تحصیلی دانش‌آموزان به‌کارگیرند و در موفقیت آنان تأثیر چشم‌گیری بگذارند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۹۶ ، ۰۷:۵۸