وبلاگ کتابخانه عمومی آیت الله کفعمی زاهدان

( آدرس: زاهدان-خیابان آزادی-جنب شهرداری مرکزی- 05433222448)

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

وبلاگ کتابخانه عمومی آیت الله کفعمی زاهدان

( آدرس: زاهدان-خیابان آزادی-جنب شهرداری مرکزی- 05433222448)

۵۹ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است


پنج شنبه 97/9/29کتابخانه آیت الله کفعمی بمناسبت فرارسیدن یلدابا چیدن وتزیین میزبه استقبال یلدارفت .روایتگری کتابدارکودک ازشب یلداوبچه ها هرکدام خاطره ای تعریف می کردندوبه شعرخوانی وبازی ونشاط مشغول بودند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۷ ، ۱۳:۳۷

Related image

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۷ ، ۱۳:۳۵

http://s9.picofile.com/file/8343798776/2.jpg

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۷ ، ۱۹:۰۶


نشست شاهنامه خوانی ساعت 14ظهرلغایت 15درسالن کتابخانه مورخ 97/9/28باحضورجمعی ازاعضاوکتابداران برگزارشد.دراین نشست اعضایی شرکت داشتندکه علاقه وافری به شعر وشعرخوانی داشتند.وباخواندن ابیاتی ازشاهنامه وتبادل نظرپیرامون شعرها ومعانی جلسه به اتمام رسید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۷ ، ۱۳:۴۶



دانش آموزان پایه ششم به اتفاق کادرآموزشی مدرسه درتاریخ 97/9/27ازکتابخانه بازدیدنمودند.دراین بازدیدبخشهای مختلف کتابخانه به آنهامعرفی شدوسپس دانش آموزان که 35نفربودندبه کارتحقیقاتی خودشان که آشنایی باکتب مرجع به خصوص دایره المعارفهابودپرداختند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۷ ، ۱۱:۴۶


به مناسبت روزجهانی عاری ازخشونت وافراطی گری درتاریخ 97/9/27درسالن کتابخانه تعدادی ازاعضای فعال وکتابدارمحترم به نقدوبررسی کتاب فراسوی خشونت پرداختند.درابتداخلاصه ای ازکتاب بیان شدسپس هرکدام ازشرکت کنندگان مطلبی ازکتاب راخواندند وبقیه به نقدآن پرداختند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۷ ، ۱۱:۰۵

Image result for ‫روز جهانی عاری از خشونت‬‎

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۷ ، ۱۱:۰۵

«کتابی که حرفی برای گفتن داشته باشد، حرف ندارد».

«نادانی بد است، ولی از آن بدتر، بددانی است که از بدخوانی می­آید».

هفته کتاب و کتابخوانی مبارک باد


اگر واقعاً کتاب خوانی، یک برگ از کتاب وجود خودت را بخوان!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۷ ، ۱۲:۰۹

Image result for ‫وفات حضرت معصومه‬‎

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۷ ، ۱۱:۵۸


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۷ ، ۱۰:۱۸



در گذشت زودهنگام رئیس کتابخانه مرکزی همدان خانم دکتر حسینی‌شعار 

را به خانواده محترم ایشان و تمامی همکاران و دوستان آن مرحومه تسلیت گفته و یادش را گرامی می‌داریم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۷ ، ۱۳:۲۲


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۷ ، ۱۱:۳۹

Image result for ‫حدیث از امام حسن عسگری‬‎

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۷ ، ۱۱:۱۱


به مناسبت میلادباسعادت امام حسن عسکری (ع)جمع خوانی کتاب زندگانی امام حسن عسکری (ع) باتعدادی ازاعضای کتابخانه وکتابداران ساعت 16لغایت 17عصرمورخ 97/9/25درسالن کتابخانه بانقدوبررسی این کتاب برگزارشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۷ ، ۱۰:۲۱



بازدیددانش آموزان مدرسه استعدادهای نوین برترپایه هفتم ازبخش های مختلف کتابخانه درساعت 9 لغایت10صبح مورخ 97/9/25

کتابدار ازبخش های مختلف کتابخانه وشرایط عضویت ونحوه امانت گرفتن کتاب توضیحاتی دادند .                                                                                                                                                    

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۷ ، ۰۹:۲۹

Related image

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۷ ، ۱۱:۰۹

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، جایزه بزرگ خوانندگان کودک و نوجوان کتابخوان ایران با عنوان «نشان هدهد سفید» با هدف با هدف تقویت جریان تألیف و حمایت از آثار ایرانی به ویژه کودکان و نوجوانان و تشویق پدیدآورندگان و مولفان و همچنین معرفی کتاب‌های تألیفی برگزیده در کتابخانه‌های عمومی کشور، برگزار می شود.

معیار و ساز و کار انتخاب آثار برتر

انتخاب کتاب‌های برگزیده در این جایزه بزرگ بر اساس «تعداد امانت گرفته شدن هرکتاب بر اساس آمار کتابخانه های سراسر کشور»، «نظرات و آرای کتابداران خبره کتابخانه‌ها و کارشناسان در مورد هرکتاب» و «آرای هیات داوران ۱۰۰۰ نفره از کودکان و نوجوانان» خواهد بود.

به این منظور هر ساله از بین کتاب‌های کودک و نوجوانی که به قفسه‌های کتابخانه‌های عمومی راه یافته‌اند، بر اساس آمار کتاب‌هایی که بیشترین آمار امانت را داشته‌اند، ۱۵۰ عنوان کتاب در زمینه کودک و ۱۵۰ کتاب در زمینه نوجوان فهرست می شوند. کارشناسان کتاب و کتابداران خبره کتابخانه‌های عمومی به این ۳۰۰ کتاب، بر حسب نگاه کارشناسی و شاخص‌هایی مانند تاثیر، نحوه، اشتیاق مخاطب، ارزش های ادبی و حرفه ای و محتوای کتاب، امتیازی بین ۱ تا ۴ می دهند.

در ادامه ۳۰۰ کتاب فهرست شده در فضای مجازی قرارداده می شود و از مخاطبان کودک و نوجوان خواسته می‌شود که به کتاب‌ها از ا تا ۴ امتیاز بدهند. از بین دو فهرست ۱۵۰ تایی، بر اساس امتیازهای کتابداران خبره، کارشناسان و مخاطبان فضای مجازی، دو فهرست ۲۰ کتابی انتخاب می شود.

این ۴۰ کتاب در اختیار گروه هزار نفره داوران کودک نوجوان قرار می‌گیرد. داوران کودک و نوجوان بر اساس شیوه نامه و کاربرگ هایی که در اختیار دارند، به کتاب های مورد علاقه خود رای می دهند و در نهایت در هر زمینه به ۳ کتاب برگزیده که بیشترین آرای داوران کودک و نوجوان را کسب کرده باشد، نشان هدهد سفید اهدا می‌شود.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۹۷ ، ۱۵:۴۹

کتاب خواندن ورزش ذهن است. کتاب خواندن نه تنها به کودکتان در تحصیلاتشان کمک می کند، بلکه شخصیت آن ها را می آراید، دانششان را افزایش می دهد و مهارت هایشان را پرورش می دهد. کتاب خواندن همچنین یک عادت خوب است که زندگی کودکان را به طرق زیادی غنی می کند. یک کودک چیزهایی از کتاب خواندن یاد می گیرد که به احتمال زیاد در مدرسه به وی آموخته نمی شود. کتاب خواندن موجب سرگرمی کودکان نیز می شود و برای شکل گیری شخصیت آن ها ضروری است. در ادامه به مزایا کتاب خواندن زود هنگام کودکان می پردازیم و سپس راهکارهایی را جهت تشویق کودکان به کتابخوانی معرفی می کنیم.

مزایای کتاب خواندن زود هنگام در کودکان

به کودکتان بیاموزید که از همان اوایل کودکی کتاب بخواند و آن را به یک عادت منظم تبدیل کند و از مزایای متعدد آن بهره مند شود. کتاب خواندن نه تنها بر همه جنبه های زندگی کودک تاثیر می گذارد، بلکه در تحصیلات نیز به وی کمک می کند. در ادامه به برخی مزیت های ایجاد عادت زود هنگام کتابخوانی در کودکان اشاره می کنیم.

1. توسعه مغز

همان طور که می دانید، 6 سال ابتدایی زندگی کودک برای توسعه مغز بسیار حیاتی است و یک کودک در این سال ها سریع تر یاد می گیرد. هنگامی که یک کودک متولد می شود، تقریباً 200 میلیارد سلول یا نورون عصبی در مغز او فعال است و هر کدام از این سلول ها می توانند 20.000 دندریت یا ارتباط ایجاد کنند که اطلاعات را ذخیره کنند. این عمل تنها زمانی انجام می شود که تحرک و انگیزش مناسب برای کودک فراهم شود. با ایجاد عادت مطالعه در سال های اول زندگی کودک، عملکرد مغز به طور مثبت تحت تاثیر قرار می گیرد و کتابخوانی به یک سرگرمی مادام العمر تبدیل می شود.

2. موفقیت تحصیلی

پرورش عادت زود هنگام به کتابخوانی باعث افزایش توجه و تمرکز کودک می شود و درک مطالب را نیز بهبود می بخشد. کودکانی که عاشق کتابخوانی هستند، بیشتر و بیشتر می آموزند و نمرات بالاتری می گیرند. افزایش دایره واژگان و مهارت های درک مطلب، کودک را قادر می سازد تا جزئیات دقیق تری را بیان کند و این امر تا حد زیادی در وضعیت تحصیلی کودک موثر خواهد بود.

3. افزایش خلاقیت و تخیل

کودکی که از همان ابتدا با راهنمایی های والدینش عادت به کتابخوانی پیدا کند، تخیلش توسعه می یابد و ذهن خلاقی خواهد داشت. کتاب خواندن تربیت، ارزش های اخلاقی، بلوغ و حس اعتماد به نفس را در یک کودک بهبود و ارتقا می بخشد و ذهن کنجکاو کودک گسترش می یابد و همچنین در کودک سوال ایجاد می کند و لذا وی به دنبال پاسخ خواهد گشت. کودکی که در خانه با لذت کتاب می خواند، احساس استقلال و اعتماد به نفس خواهد داشت و با والدینش روابط دوستانه برقرار می کند.

4. ارتقا آگاهی

از طریق کتاب خواندن است که کودک با افراد بزرگ و کارهایشان آشنا می شود. کتاب همه درها را به روی انسان باز می کند و کودک را از جهان آگاه می کند. کودک از دانش غنی می شود و مورد توجه قرار می گیرد. تصور کودک از خود بهبود می یابد و جایگاه اجتماعی اش در میان همسالان خود ارتقا می یابد.

راهکارهایی برای تشویق کودکان به کتابخوانی

یک کودک نوپا نمی تواند خودش کتاب بخواند، اما او عاشق دیدن تصاویر کتاب است و هنگامی که برای او کتاب می خوانید به حرکت لب های شما توجه می کند. با کتاب خواندن برای کودکتان به او کلمات جادویی کتاب ها را معرفی می کنید و او را با دوستی برای تمام طول زندگی آشنا می کنید. در ادامه به معرفی 10 راهکار برای تشویق کودکان به کتابخوانی می پردازیم.

1. روالی برای کتاب خواندن ایجاد کنید

کودکان خود را با یک روال خیلی خوب تنظیم می کنند. اگر چه شما می توانید هر زمان که کودکتان خواست یا خودتان وقت آزاد داشتید، برای وی کتاب بخوانید، ولی بر طبق یک روال و در یک موعد مقرر نیز برای کودکتان کتاب بخوانید.

2. کتاب خواندن را به یک فعالیت مفرح تبدیل کنید

لازم نیست که کودکتان در حین کتابخوانی بنشیند، شما می توانید او را در آغوش بگیرید و یا در دامان خود قرار دهید. او همچنین ممکن است در اطراف شما پرسه بزند و دوباره بیاید و در کنار شما بنشیند. به او اجازه دهید این کارها را انجام دهد.

3. در حین کتاب خواندن نمایش اجرا کنید

در حین خواندن داستان نمایش اجرا کنید و اغراق کنید. سعی کنید در حین کتاب خواندن حس های زیادی را با یکدیگر ترکیب کنید. برای مثال، برای به نمایش گذاشتن یک صحنه بارانی، چند قطره آب روی کودکتان بریزید. لحنتان را تغییر دهید و صدایتان را بالا و پایین ببرید. برای مثال، ناراحتی یا هیجان در صدای شما موج بزند و یا صدای یک پادشاه بد یا یک دختر ناراحت را تقلید کنید. بدین ترتیب، به زودی خواهید دید که کودکتان کلمات و صداهای شما را تکرار می کند.

4. از کتاب های تصویری استفاده کنید

از کتاب های تصویری موجود در بازار استفاده کنید. درباره تصاویر با کودکتان بحث و گفتگو کنید و به آن ها اشاره کنید. به زودی کودکتان نیز در ساخت داستان با شما مشارکت می کند.

5. ژانرهای مختلف را معرفی کنید

کتاب هایی در حیطه ها و ژانرهای مختلفی در بازار موجود است. شما می توانید کتاب های شعر، داستان، حروف الفبا و ... را انتخاب کنید و برای کودکتان بخوانید. به نشانه های کودکتان توجه کنید و ببینید که وی کدام یک را دوست دارد.

6. کودک را مجبور به کتاب خواندن نکنید

برخی کودکتان به کتاب خواندن علاقه ندارند. باید به این کودکان فرصت داد و برای آن ها داستان های بسیار کوتاه خواند و به تدریج بخش های بیشتری را خواند.

7. با کودک صحبت کنید

کتاب خواندن را به صورت تعاملی انجام دهید. به جای نام شخصیت های داستان، از نام کودکتان استفاده کنید و داستان را برای وی جذاب تر کنید. با کودکتان درباره داستان با جملات کوتاه و واضح صحبت کنید. شما می توانید درباره داستان از کودکتان سوالاتی، مانند: «الان برای شاهزاده چه اتفاقی می افته؟» بپرسید. این سوالات، توانایی تفکر کودکتان را تقویت می کند.

8. الگوی خوبی باشید

کودکان اکثر فعالیت ها را از طریق تقلید در سال های کودکی می آموزند. شما باید آن چه را که نصیحت می کنید، تمرین کنید. به کودکتان نشان دهید که کتاب می خوانید و از خواندن آن لذت می برید. این عمل تاثیر مثبتی بر روی کتابخوانی کودکتان خواهد داشت.

9. تجربیات کتاب خواندن را گسترش دهید

هنگامی که کتابی درباره مرغ و جوجه هایش می خوانید، می توانید کودکتان را به مزرعه ببرید و وی را با این حیوانات بیشتر آشنا کنید. یا اگر داستانی درباره خرگوش و لاکپشت می خوانید، بازدید از یک باغ وحش را برنامه ریزی کنید.

10. کتابخوانی را در زندگی روزمره تان به کار ببرید

به کودکتان اجازه دهید تا کلمات و شخصیت های داستان (مانند: حیوانات) را در زندگی واقعی شناسایی کند. او را تشویق کنید تا علائم و لیست غذاها را بخواند. دانستن این نکته که او این کلمات را درست می خواند، وی را به طور مثبتی تشویق می کند تا بیشتر بخواند.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۹۷ ، ۱۵:۲۵


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آذر ۹۷ ، ۱۶:۱۷
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آذر ۹۷ ، ۱۶:۱۴