وبلاگ کتابخانه عمومی آیت الله کفعمی زاهدان

( آدرس: زاهدان-خیابان آزادی-جنب شهرداری مرکزی- 05433222448)

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

وبلاگ کتابخانه عمومی آیت الله کفعمی زاهدان

( آدرس: زاهدان-خیابان آزادی-جنب شهرداری مرکزی- 05433222448)

۲۸ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است


همزمان با سالروز آغاز امامت و ولایت حضرت مهدی (عج) و با حضور اعضای بخش کودک کتابخانه آیت الله کفعمی برگزار شد

 همزمان با سالروز امامت حضرت مهدی موعود(عج) و سالروز ازدواج پیامبر اکرم(ص) و حضرت خدیجه(س) ودر راستای ترویج فرهنگ مهدویت مراسمی با حضور اعضای کودک و خانواده های آنان در کتابخانه عمومی آیت الله کفعمی برگزار شد .

همچنین به منظور آشنایی کودکان و نوجوانان با آئین ها و مراسم کهن ایرانی و اسلامی مادریکی از کودکان ضمن قصه گویی به معرفی مراسم و شب زنده داریهای کهن ایرانیان در شب یلدا پرداخت و گفت : در گذشته خانواده ها در شب یلدا در منزل بزرگ خانواده جمع می شدند و تا پاسی از شب ضمن شاهنامه خوانی و حافظ خوانی به مشکلات یکدیگر رسیدگی و برای رفع آن  تلاش می کردند                                                                                                                                  .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۴ ، ۱۸:۰۴

رسم و رسومات شب یلدا در شهرهای مختلف ایران

 


آیین شب یلدا,سفره ساده شب یلدا

-هندوانه به ‌عنوان نمادی کروی که برونش سبز و درونش قرمز است و سمبل خورشید محسوب می‌شود، به ‌عنوان مهمترین میوه بر سر سفره چله قرار می‌گیرد.

ایرانیان قدیم شادی و نشاط را از موهبت‌های خدایی و غم و اندوه و تیره دلی را از پدیده‌های اهریمنی می‌پنداشتند. مراسم نوروز، جشن مهرگان، جشن سده، چهارشنبه سوری و شب یلدا و سنت های دیگر در واقع بیانگر این حقیقت است که ایرانیان پس از رهایی از بیدادگری و ستم به شکرانه بازیافتن آزادی، جشن برپا می ساختند و پیروزی نیکی بر بدی و روشنایی بر تاریکی و داد بر ستم را گرامی می‌داشتند.
 

شب یلدا در خراسان به "شب چله" معروف و دارای پیشنیه دیرینه‌ای است و مردم در این شب با شرکت در شب نشینی‌های طولانی و خوردن انواع میوه و تنقلات سعی در بهتر گذراندن طولانی‌ترین شب سال دارند. مردم این منطقه برای استقبال نخستین روز از سردترین فصل سال تا آنجا که توان مالی دارند، در خرید میوه‌های مخصوص شب یلدا مانند هندوانه، انار و خربزه کوتاهی نمی‌کنند.
 

بردن هدیه به خانه عروس با عنوان "شب چله‌ای " از دیگر مراسم شب یلدا در استان خراسان به ویژه مناطق جنوبی این استان است. در این شب برای دخترانی که به تازگی نامزد شده‌اند، ازسوی خانواده داماد، هدایایی فرستاده می‌شود و خانواده‌های عروس و داماد دور هم جمع می‌شوند. در این شب افراد با جمع شدن در خانه بزرگ فامیل، خواندن شعر و داستان، خوردن شیرینی، آجیل و انواع تنقلات، بلندترین شب سال تا پاسی از شب بیدار می‌مانند.


خراسان جنوبی
یکی از آیین‌های ویژه شب یلدا در استان خراسان جنوبی برگزاری مراسم "کف زدن" است. در این مراسم ریشه گیاهی به نام چوبک را که در این دیار به "بیخ" مشهور است، در آب خیسانده و پس از چند بار جوشاندن، در ظرف بزرگ سفالی به نام "تغار" می‌ریزند. مردان و جوانان فامیل با دسته‌ای از چوب‌های نازک درخت انار به نام "دسته گز" مایع مزبور را آنقدر هم می‌زنند تا به صورت کف درآید و این کار باید در محیط سرد صورت گیرد تا مایع مزبور کف کند.

کف آماده شده با مخلوط کردن شیره شکر آماده خوردن شده و پس از تزیین با مغز گردو و پسته برای پذیرایی مهمانان برده می‌شود. در این میان گروهی از جوانان قبل از شیرین کردن کف‌ها با پرتاب آن به سوی همدیگر و مالیدن کف به سر و صورت یکدیگر شادی و نشاط را به جمع مهمانان می‌افزایند.



استان اصفهان
اما در استان اصفهان نیز از قدیم‌الایام آیین‌های ویژه‌ای وجود داشته که کم و بیش هنوز هم ادامه دارد.به باور اصفهانی‌های قدیم، زمستان به دو بخش "چله" و "چله‌کوچیکه" تقسیم می‌شد که موعد چله از اول دیماه تا ‪ ۱۰بهمن بود اما "چله کوچیکه" از دهم بهمن آغاز می‌شد و تا سی بهمن ادامه داشت. البته آیین برگزاری شب چله در اصفهان به دو نام "چله زری" (ماده) و"عمو چله"(نر) تقسیم می‌شود زیرا از گذشته تاکنون همه موجودات و اشیاء را بر اساس جنس مذکر و مونث تقسیم می‌کردند. اصفهانی‌ها دوشب را به عنوان شب چله برپا می‌کردند و آیین‌های مخصوص به این شب را به جا می‌آوردند. آیین شب چله در شهر اصفهان خانوادگی برگزار می‌شده است و خانواده‌های اصفهانی با پهن کردن سفره‌یی با عنوان "سفره شب چله"، این شب را گرامی می‌داشتند.
 

هندوانه به‌عنوان نمادی کروی که برونش سبز و درونش قرمز است و سمبل خورشید محسوب می‌شود، به‌ عنوان مهمترین میوه بر سر سفره چله قرار می‌گیرد. از دیگر بخشهای این آیین در اصفهان قدیم پهن کردن تمام البسه و رخت خوابها در هوای آزاد بویژه در مقابل خورشید با هدف خوش آمدگویی به "عمو چله" و "چله زری" بوده است.



استان کرمانشاه
در استان کرمانشاه نیز که از شهرهای باستانی و کهن ایران زمین است، شب یلدا از جایگاه ویژه‌ای در میان مردم برخوردار است و همواره با مراسم زیبا و با شکوهی همراه است. مردم استان کرمانشاه براساس آیینی کهن در این شب بیدار می‌مانند تا با شعر خواندن، قصه گفتن، فال حافظ گرفتن و آجیل خوردن با مادر جهان در زادن خورشید همراهی و همدردی کنند. میوه‌هایی نیز دراین شب خورده می‌شود که به گونه‌ای نمادی از خورشید است مانند هندوانه سرخ، انار سرخ، سیب سرخ و یا لیموی زرد، قصه‌هایی از عشق جاودانه شیرین و فرهاد، رستم و سهراب، حکایت حسین کرد شبستری و خواندن اشعار زیبا و دلنشین شامی کرمانشاهی در گذشته نقل مجالس شب یلدا در کرمانشاه بود.
 

آن روزها افراد فامیل بنا بر رسمی دیرینه به خانه بزرگترین فرد فامیل که معمولا پدر بزرگ و مادر بزرگ بودند می‌رفتند و با تکاندن برفهای زمستان از لباس هایشان در گرمای آرامش بخش کرسی فرو می‌رفتند. افراد فامیل بر سر یک سفره باهم شام می‌خوردند و بر روی سفره مخصوص این شب خوردنیهای متنوعی چیده می‌شد.
 

خوردنی‌هایی از قبیل آجیل، راحت الحلقوم، مشکل‌گشا، شیرینی محلی دست پخت مادر بزرگها به خصوص نان شیرینی معروف "نان پنجره‌ای، کاک و نان برنجی"، و میوه‌هایی چون انار، سیب و هندوانه که نگین این سفره بود. یکی از آداب زیبایی که شب یلدا در استان کرمانشاه وجود دارد گرفتن فال حافظ است که مردم با اعتقادات خاص خود رهنمودهایش را چراغ راه مشکلات خود در زندگی قرار می‌دهند.همچنین دختران دم بخت با این کار از باز شدن بخت خود در آن سال خبری می‌گرفتند.



استان سیستان و بلوچستان
مردم استان س و ب نیز براساس یک سنت دیرینه در شب یلدا در خانه بزرگ قوم خویش گردهم می‌آیند و به قصه‌هایی که پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها برایشان نقل می‌کنند گوش می‌دهند.

برگزاری جشن‌ها و نشست‌های خانوادگی همراه‌باگروهی از اعتقادات اسطوره‌ای، شبی خاطره‌انگیز را برای خانواده‌های زاهدانی به‌ خصوص کودکان ونوجوانان فراهم می‌کند. گفتن قصه، گرفتن فال حافظ، بازی‌های دسته‌جمعی نظیر گل یا پوچ و بیان لطیفه و خاطره را از سرگرمی‌های شب یلدا در این منطقه عنوان کرد.



استان آذربایجان شرقی
استان آذربایجان‌شرقی نیز به عنوان یکی از خطه‌های زرخیز ایران زمین برای زنده نگه داشتن این شب بیادماندنی برای خود آداب و رسوم ویژه‌ای دارند که به پاره‌ای از آنان اشاره می‌شود. اکثر مردم آذربایجان در شب یلدا "چیلله قارپیزی" (هندوانه چله) می‌خورند و معتقدند باخوردن هندوانه، لرز و سوز سرما به تنشان تاثیر نداشته و اصلا سرمای زمستان را حس نمی‌کنند.
 

در بیشتر شهرها و روستاهای آذربایجان شرقی رسم بر این است که کسانی که نامزد هستند در دوران نامزدی در این شب برای نامزدهای خود "خوانچه " طبق می‌فرستند و اقوام در هر چه بهتر بودن این خوانچه‌ها کمک می‌کنند. محتویات خوانچه‌ها عبارتند از شیرینی، پرتقال، سیب، انار، هندوانه، آیینه و پارچه که با پولک و تور تزیین می‌شود. هنگام غروب، زنان فامیل هدایایی به رسم یاری به منزل داماد آورده و به جشن و پایکوبی می‌پردازند.
 

سپس طبق‌های آماده را بر سر افرادی که معین شده قرار داده و روانه خانه عروس می‌کنند و مادر عروس پس از تحویل طبق‌ها، هدایای مانند پول، شیرینی، جوراب و دستمال به آنها می‌دهد. فردای این شب مادر دختر تمام طبق‌ها را در اتاق میهمان چیده و از زنان فامیل برای صرف میوه و شیرینی دعوت می‌کند. همچنین علاوه بر فرستادن سهم چله برای نوعروس، در نخستین سال ازدواج زوج های تبریزی، پدر عروس قبل از غروب آفتاب سهم دختر و دامادش را که شامل هندوانه، میوه، آجیل، شیرینی، یک قواره پیراهنی باکفش و چادری روانه منزل آنها می‌کند.
 

در آذربایجان سابقا که ارتباطات به این آسانی نبود از اواخر تابستان مقدار زیادی هندوانه و خربزه در تور می‌گذاشتند و آن را از سقف آشپرخانه آویزان می‌کردند تادر هوای آزاد خراب نشود و یا اینکه در کاه قرار می‌دادند. هندوانه مهمترین خوراک شب چله مردم آذربایجان‌شرقی است.
 

اغلب مردم در این شب برنج، مرغ و آش شیر پخته و بعداز شام نیز از تنقلات موجود در منزل شامل قاورقا (گندم برشته با شاهدانه) آجیل، لبو، هویچ، حلوای گردو انواع میوه، خربزه، هندوانه و خشکبارهایی چون انگور، بادام و سنجد میل می‌کنند.


ریش‌سفید خانواده در حالیکه با چاقو هندوانه را می‌برد، می‌گوید قادا بلامیزی بو گئجه کسدوخ (بلایای خودمان را امروز بریدیم) در تبریز پوستهای میوه و آشغالها را در آب روان ریخته و این رفتار را خوب و خوش یمن می‌دانند. بعد از خوردن تنقلات و میوه در سابق بزرگان خانواده به نقل حکایات و داستان‌هایی از حماسه‌های ملی این سرزمین نظیر، اصلی و کرم، بایاتی خواندن و ضرب‌المثل پرداخته و تا پاسی از شب به صحبت و گفت و گو مشغول می‌شوند.
 

زنان معمولا تا پایان چله کوچک خانه تکانی نمی‌کنند و اعتقاد دارند اگر در طول این دو چله کسی خانه تکانی کند، چله او را نفرین می‌کند و اگر چله کسی را نفرین کند به نکبت و بدبختی گرفتار می‌شود.




استان مرکزی
اما آیین شب یلدا در استان مرکزی از دیرباز در سه شب متوالی باعناوین شب "چله‌بزرگه"، "چله وسطی" و "چله‌کوچیکه" برگزار می‌شده و خویشان و دوستان سفره‌ای از مهر را می‌گشودند و از هر دری سخنی می‌گفتند. یکی ‌از آیین‌های ویژه یلدا، در استان مرکزی دیدار و بزرگان و سالخوردگان فامیل بوده‌است.
 

در شب‌های چله افراد فامیل در همایشی صمیمی دور کرسی چوبی جمع می‌شدند و به قصه‌های بزرگترها گوش می‌دادند. زنان و دختران روستایی در گرگ و میش شب‌های چله در تکاپو و هیجانی خاص ملزومات غذا و تنقلات ویژه این شب را مهیا می‌کردند وبرای گذران ساعات خوش در کنار فامیل لحظه شماری می‌کردند.


آنان درسینی‌های قدیمی مسی درفضای دوده‌گرفته آشپزخانه‌های قدیمی، انواع میوه و تنقلات به ویژه هندوانه، انگور، تخمه و نخودچی کشمش، و خرما را مهیا می‌کردند. دراین شب استثنایی پس از صرف شام و خواندن دعای شکر درپای سفره، همگان در کنار هم، از شادی‌ها و غم‌ها، موفقیت‌ها، اعتقادات، امیدها و بیم‌هاشان می‌گفتند.

بزرگترها و ریش سفیدان فامیل در این شب علاوه بر خواندن اشعار حافظ، سعدی و فردوسی خاطرات و داستان‌های کهن ایران زمین را برای اعضای خانواده نقل می‌کردند.

در شب یلدا، بزرگترها با کودکان هم بازی می‌شدند،"پر یا پوچ" دزد بازی و مشاعره از جمله بازیهایی است که در شب چله در مناطق مختلف استان مرکزی با مشارکت همه اعضای خانواده رواج داشت. این رسومات تا ‪ ۵۰سال پیش در شهر اراک و سایر مناطق استان مرکزی به شکلی فرا گیر وجود داشت اما اکنون به ندرت می‌توان چنین جلوه‌هایی را به چشم دید.
یلدای تهران قدیم نیز با میوه‌های تازه فصل پاییز ، میوه‌های خشک شده تابستان آجیل مخصوص، شیرینی و هندوانه به صبح می‌رسید.



تهران
تهرانیان قدیم درهمه اعیاد خود سنت حسنه جمع شدن افراد خانواده در منزل بزرگتر خانواده را منظور می‌داشتند و همه فرزندان خانواده در منزل مادر و پدر جمع می‌شدند. از سنن یلدای تهران، صرف میوه‌های تابستانی از جمله هندوانه است که به دلیل نزدیکی این مراکز کشاورزی با تهران، میوه هندوانه در خوراکی‌های شب یلدای تهرانیان قرار گرفته ‌است.

آجیل شب یلدا نیز از دیگر مصروفات تهرانی‌ها است که ترکیب آن نشانی از اعتقاد و تجربه اهالی تهران قدیم به خواص گوناگون میوه‌های خشک شده است که با عنوان "آخشیج "(تضادها) کاربرد داشته است. ولی تهرانی‌ها شب یلدا را همه ساله جشن می‌گیرند تا سنت‌های زیبای قدیم در لابلای زندگی مدرنیته شهرنشینیشان حفظ شود.



استان قزوین
مردم استان قزوین نیز همچون دیگر هموطنان ایرانی، این آیین کهن را با رفتن به خانه بزرگ‌ترها می‌گذرانند. به عقیده بزرگ‌ترها آوردن میوه‌های مختلف خشک و تر و میوه‌های سرخ فام که به "شب چره" معروف است، همراه با خوراکی‌های دیگر شگون داشته و زمستان پر برکتی را نوید می‌دهد.

در بعضی مواقع که مادر بزرگ‌ها در آوردن تنقلات تاخیر می‌کنند کوچکترها شعر "هر که نیارد شب چره - انبارش موش بچره" سر می‌دهند، که مادربزرگ در آوردن "شب چره" تعجیل می‌کند. دراین شب اغلب مردم قزوین با خوردن سبزی پلو با ماهی‌دودی و سپس هندوانه، انار، انواع تنقلات از جمله کشمش، گردو، تخمه، آجیل مشگل‌کشا و انجیر خشک، شب نشینی خود را به اولین صبح زمستانی گره می‌زنند.

به عقیده مادر بزرگ‌های قزوینی اگر دراین شب ننه سرما گریه کند باران می‌بارد، اگر پنبه‌های لحاف بیرون بریزد برف می‌آید و اگر گردنبند مراوریدش پاره شود تگرگ می‌آید. یکی دیگر از آداب و رسوم "شب یلدا" فرستادن "خونچه چله" از سوی داماد به عنوان هدیه زمستانی برای عروس است. در این خونچه برای عروس پارچه، جواهر، کله‌قند و هفت نوع میوه مثل گلابی هندوانه، خربزه، سیب، به با تزئینات خاصی فرستاده می‌شود.



خراسان شمالی
از جمله آیین‌های شب یلدا در خراسان شمالی آن است که خانواده‌ها در این شب‌نشینی شب یلدا تفالی نیز به دیوان حافظ می‌کنند که این‌کار هم معمولا توسط بزرگ خانواده صورت می‌گیرد. آنان دیوان اشعار لسان‌الغیب خواجه شیراز را با نیت بهروزی و شادکامی می گشایند و فال و مراد دل خود را از او طلب می‌کنند. بازگویی خاطرات، قصه‌گویی پدر بزرگها و مادر بزرگها نیز یکی از مواردی است که یلدا را برای خانواده‌ها دلپذیرتر می‌کند. یکی دیگر از سنت‌های کهن شب یلدا، چله بردن برای خانواده عروس است. با فرا رسیدن شب چله مردهای جوان طبق‌های آراسته میوه، شیرینی و کله‌قند تزیین شده را به رسم هدیه به خانه عروس جوان می‌برند.
 

این طبق‌های هدیه که معمولا مسی است و روی آن با سفره‌های قرمز گلدوزی شده پوشانده شده، پر از ظرفهای بزرگ میوه پیچیده در زرورق‌های رنگین با گل و نوارهای مواج می‌شود.
 

مردانی این طبق‌ها را بر سر گذارده و در پی یکدیگر با شادی و پایکوبان راهی خانه عروس می‌شوند. خانواده دختر نیز به پاس قدردانی و به رسم یادبود لباس‌ و یاقطعه پارچه‌ای را برای خانواده داماد، در سینی خالی شده هدایا می‌گذارند. اگر قبل از شب چله برف باریده باشد برخی از مردم شهر و روستا در این شب با خوردن برف شیره، با شیرین کردن کام با معجونی از بارش زمستانی، با سردی زمستان آشتی می‌کنند. همچنین بزرگترها با دادن حلوا قلقلی از کوچکترها پذیرایی می‌کنند.
 

حلوا قلقلی از کوبیده شدن مغز گردو، بادام، کنجد و دیگر دانه‌های روغنی تهیه و سپس در شیره انگور نیز خوابانده می‌شود. اما برخی از افراد کهنسال و نیز آشنایان به فرهنگ مردم در خراسان شمالی همه این آیین و مراسم را بهانه‌ها و ترفندهایی برای گردهم آمدن خانواده‌ها، بجای آوردن صله ارحام و رفع کدورتهای احتمالی بین خویشاوندان می‌دانند. آنان بر این باورند که پیشینیان در هر فصل به بهانه‌ای سعی می‌کرده‌اند تا اقوام را جمع کرده و صلح، صفا و صمیمیت را در بین آنان حکمفرما کنند.




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۴ ، ۱۷:۳۷

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۴ ، ۱۷:۳۱

نهم ربیع الاول، پیام رسان بهار ظهوری است که گلهای زیبای زندگی
همچون عدل، قسط، عزت، عشق، صفا، صمیمیت، گذشت، ایثار و ایمان و احسان در آن می شکفد.//عید شما مبارک//

هشتم ربیع الاول؛ آغاز امامت امام عصر(عج)
 
در این برهه از زمان، بحران فکری و اعتقادی بزرگی در میان پیروان امامان شیعه به وجود آمد. در این دوران که به سال‌های حیرت موسوم است، شیعیان به فرقه های متعدد منشعب گردیدند.
هشتم ربیع الاول؛ آغاز امامت امام عصر(عج)

پس از شهادت حضرت امام حسن عسکری(ع) در سال ۲۶۰ هجری، امامت حضرت مهدی، آغاز گردید. از آنجایی که حضرت امام حسن عسکری(ع) برخلاف سایر امامان شیعه که در زمان حیات شان، جانشین بعدی را تعیین کرده بودند به طور علنی، جانشینی برای خود مشخص نکرده بود.
حجت الاسلام برهانی؛ از علمای شهر کابل در یک گفتگوی ویژه با خبرگزاری صدای افغان(آوا) با بیان این مطلب افزود:"در این برهه از زمان، بحران فکری و اعتقادی بزرگی در میان پیروان امامان شیعه به وجود آمد. در این دوران که به سال‌های حیرت موسوم است، شیعیان به فرقه های متعدد منشعب گردیدند".
به گفته این عالم دینی، عده ای از شیعیان اعتقاد داشتند که از امام حسن عسکری(ع) فرزندی باقی نمانده است و یا اینکه این فرزند درگذشته است و نیز بسیاری از شیعیان، امامت جعفر؛ برادر امام حسن عسکری را پذیرفته بودند و گروهی هم متوجه فرزندان و نوادگان امام نهم و دهم شیعه بودند؛ بنابراین تعداد کثیری از شیعیان در رابطه با جانشینی امام یازدهم، دچار اشتباه و شک و تردید گردیده بودند".
به گفته برهانی، تعداد کمی از اصحاب امام حسن عسکری(ع) به رهبری عثمان بن سعید عمری باور داشتند و گفتند که وی پسری داشتند که جانشین مشروع برای امامت است. طبق گفته عمری، این پسر مخفی نگاه داشته شده بود؛ زیرا ترس آن می رفت که توسط دولت عباسی دستگیر و به قتل برسد.
به گفته وی، این دیدگاه اگرچه در ابتدا در اقلیت بود؛ اما به مرور زمان به دیدگاه تمام شیعیان تبدیل گردید که شیعیان فعلی دوازده امامی را می توان پیرو این طرز فکر دانست.
به باور این عالم دینی، روز جمعه هشتم ربیع الاول سال ۲۶۵ هجری قمری، امامت حضرت مهدی(عج) آغاز گردید. گفتنی است که ولادت امام زمان(عج) در روز جمعه بوده و همچنین آغاز امامت آنحضرت و نیز بنا بر نقلی که از نطر شیعه بسیار مشهور است، ظهور امام هم به روز جمعه خواهد بود و همینطور یکی از اسامی آنحضرت نیز جمعه است.
وی روایتی را از زبان ابوسهل که یکی از افراد مورد وثوق امام حسن عسکری(ع) بوده نقل کرده افزود:"او گفته است من در نزد امام حسن عسکری(ع) بودم، در حالی که وضع صحی امام منقلب بود و هر لحظه نیروهای بدنی او رو به تحلیل می رفت، در همین لحظه، حضرت مهدی(عج) وارد شد، امام که چشمش به حضرت مهدی افتاد او را به عنوان آخرین وصی رسول خدا و آخرین امام مؤمنین و حجت برحق خدا معرفی کرد. وصیت ها و سفارشات خود را به او نمود.
به گفته ابوسهل: گویا در این لحظه احساس شد که آغاز قبول مسئولیت امام زمان بود. بعد از آن حضرت امام حسن عسکری(ع) رو به فرزندش کرد و گفت: یا سیدی اهل بیته اسقنی با لماء فانی ذاهب الی ربی" ای بزرگ خاندان، خودت آبی به من بنوشان؛ زیرا من به زودی به سوی پروردگارم خواهم شتافت".

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۴ ، ۱۷:۴۵


شد عزای باب مظلومت بیا یابن الحسن
جان به قربان تو ای صاحب عزا یابن الحسن
عسگری مسموم شد از زهر بیداد و ستم
کز غمش سوزد دل اهل ولا یا بن الحسن
شهادت امام حسن عسگری(ع) تسلیت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۴ ، ۱۵:۰۸

  «دانشنامه امام علی علیه‌السلام»

این اثر را پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر نموده، مجموعه‌ای کامل و بی نظیر برای محققان تاریخ و سیره أمیرالمؤمنین علیه‌السلام که در شش هزار صفحه و دوازده جلد، با همکاری مبرّزترین مورخان معاصر همچون آیت‌الله جوادی‌آملی، علامه عسکری، سیدجعفر مرتضی عاملی، استاد شهیدی، حجج اسلام دوانی، جعفریان، جاودان و ... زیرن نظر حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد تألیف شده است. نکته مهم اینکه این اثر صرفا جمع‌آوری مطالب تاریخی نیست، بلکه چینش موضوعات و نقل و تحلیل مباحث مربوطه، مبتنی بر دیدگاه‌های خاص تاریخی و اعتقادی شیعه است. این مجموعه ارزشمند که شامل یکصد و سی مدخل اصلی و حدود سه هزار مدخل فرعی است و بیش از دویست محقق در تألیف آن همکاری داشته‌اند. موضوعاتی همچون: حکمت و معرفت، مبدأ و معاد، نبوت و امامت، اخلاق و سلوک، و همچنین مباحث بسیار مبتلابه حقوق، سیاست و اقتصاد در سیره و دیدگاه أمیرالمؤمنین علی‌ علیه‌اسلام در این کتاب بررسی شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۴ ، ۱۷:۲۸
در حاشیه سفر دبیرکل به سیستان و بلوچستان؛ هدیه کودکان به مختارپور چه بود؟ اعضاء کودک کتابخانه کفعمی زاهدان با هدیه‌ای به وسعت دنیای کودکانه به استقبال دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آمدند

اعضاء کودک کتابخانه کفعمی زاهدان با هدیه‌ای به وسعت دنیای کودکانه به استقبال دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آمدند.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نوزدهمین سفر دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها به استان سیستان و بلوچستان فضای متفاوتی را تجربه کرد. سالن مملو از کتابداران بود و در بین آنان، حضور 3 نوجوان عضو کتابخانه خودنمایی می‌کرد. عسل، زهرا و فاطمه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی بودند که با حضور در نشست صمیمانه دبیرکل نهاد با کتابداران این استان، تعلق خاطر خود را به کتابخانه، به عنوان خانه دوم خود، ابراز داشتند؛ آنها با هماهنگی اولیاء مدرسه، آنروز سر کلاس درس حضور نداشته و نمایندگان اعضاء کودک کتابخانه خود محسوب می‌شدند.

بچه‌های عضو کتابخانه کفعمی زاهدان که دوست داشتند دقایقی در کتابخانه خود میزبان دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها باشند؛ روز قبل از ورود ایشان تا آخرین ساعات کار کتابخانه مشغول غبارروبی و خانه تکانی بخش کودک بودند؛ گلدان‌ها را آذین بستند؛ میزهای کهنه را با لباسی از برچسب‌ها، نو نوار کردند؛ و مشتاقانه مشغول تدارک هدیه‌ای برای میهمان خود شدند.

از آنجاییکه ضیق وقت مانع بازدید دبیرکل از کتابخانه‌ها بود، با هدیه کودکان، حال و هوای کتابخانه کفعمی به دفتر دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتقل شد. بسته‌ای که محتویات آن زیر پوشش ضخیمی از گلبرگ‌های رنگی نهفته بود؛ با کنار زدن گلبرگ‌ها عروسکی به شکل کفشدوزک نمایان شد؛ کفشدوزک، به انتخاب اعضاء، نماد بخش کودک کتابخانه کفعمی شده است؛ و عروسک موجود در این بسته، هنر دست زهرا و فاطمه بود.


بخش دیگری از این هدیه، کاردستی‌های کودکانه بود که با انتخاب بچه‌ها در بسته قرار گرفت. دیدن آب نبات‌ها و میوه‌های کاغذی، تداعی‌گر طعم شیرین کودکی بود و از مهر کودکانه‌ای که در قسمت‌کردن داشته‌ها جلوه‌گر می‌شود، حکایت داشت.


همچنین لحظه‌های به یاد‌ماندنی و خاطره‌انگیز اعضاء این کتابخانه که لابلای فعالیت‌هایی همچون جشن یک سالگی بخش کودک، جشن غدیر، جشن کتاب، نمایش، قصه‌گویی و... رقم خورد، در قالب آلبومی از تصاویر هدیه شد. این تصاویر، برش‌هایی از کودکی اعضاء کتابخانه را در تاریخ حیات بخش کودک کتابخانه کفعمی برای همیشه به ثبت رساند.


شور انگیزترین بخش این هدیه، نامه زهرا لشکری، عضو 10 ساله کتابخانه کفعمی بود. یادداشتی با دستخطی کودکانه که چشم را مشتاقانه به خود جلب می‌کرد؛ زهرا که برای پر‌کردن جعبه هدیه با گل‌های طبیعی، به پارکی در همسایگی کتابخانه رفته بود، نامه‌اش را گم کرد و آنچه را که به یاد داشت، با قلم شیرین و کودکانه خود بر روی کاغذ بازنویسی کرد.



«سلام آقای مختارپور. من زهرا لشکری عضو بخش کودک کتابخانه آیت الله کفعمی هستم. خواهرم فاطمه و اسرا هم عضو هستند. کاردستی‌هایمان را برایتان گذاشتیم با یک عالمه گل و آب نبات چوبی و میوه‌های خوشمزه و نرگس‌های خوشبو.

با دیدن آب‌نبات چوبی و میوه‌ها به یاد ما دهانتان را شیرین کنید و با عطر نرگس‌ها آرامش پیدا کنید. برای بخش کودک و کتاب‌ها و برنامه‌هایش از شما ممنویم. از کاردستی‌های شب یلدا که داریم درست می‌کنیم برایتان می‌فرستیم. برای شب یلدا جشن قشنگی داریم. دیشب گل‌های یخی بخش کودک را آب دادیم و گلدان‌ها را آلومینیوم پیچیدیم. فکر کردیم شما می‌آیید. انشاءالله یک روز بیایید بخش کودک ما.»


به احترام این صمیمیت کودکانه، نمادهای اهدایی بخش کودک کتابخانه آیت‌ الله کفعمی زاهدان برای چند روزی بخشی از دفتر دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را به خود اختصاص داد؛ خاطره این شیرینی برای همیشه ماندگار خواهد بود.




 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۴ ، ۱۰:۲۲

امروز به عشاق حسین، زهرا دهد مزد عزا

یک عده را درمان دهد، یک عده بخشش در جزا

یک عده را مشهد برد، یک عده را دیدار حج

باشد که مزد ما شود، تعجیل در امر فرج

حلول ماه ربیع الاول مبارک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آذر ۹۴ ، ۰۹:۴۰

فلش صلوات خاصه امام رضا (ع)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۹۴ ، ۰۹:۴۱

زائری بارانی ام آقا بدادم میرسی؟
بی پناهم، خسته ام،تنهابدادم میرسی ؟
گر چه آهونیستم اماپراز دلتنگی ام
ضامن چشمان آهوهابه دادم میرسی ؟
شهادت امام هشتم بر شما دوستان عزیز تسلیت باد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۹۴ ، ۰۹:۳۴

سلام، غریب تر از هر غریب

سلام، مزار بی چراغ، تربت بی زایر، بهشت گمشده

سلام، آتشفشان صبر، چشمان معصوم، بازوان مظلوم، زبان ستمدیده

سلام، سینه شعله ور، جگر سوخته، پیکر تیرباران شده

سلام، امام غریب من

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آذر ۹۴ ، ۰۹:۲۳


به حرمت حضور فاطمه علیهاالسلام ، آرام، در خانه را می‏کوبی؛
این بار صدای در زدن ملک الموت، آهنگی دیگر دارد.

به میهمانی رسول آمده ‏ای؛ آمده‏ ای تا او را به معراج ابدی ببری.
کمی درنگ کن؛ اینکه با تو سخن می‏گوید،
امین آسمان‏ها و زمین، جبرئیل است.

می‏دانم که برای تو نیز دشوار است تا زیر باران
اشک‏های فاطمه علیهاالسلام ، جان نبی را بستانی.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آذر ۹۴ ، ۰۹:۰۹

در نوزدهمین سفر استانی دبیرکل مطرح شد؛ کتابدار ایده آل از نگاه دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور علیرضا مختارپور در دیدار با کتابداران استان سیستان و بلوچستان، هفت ویژگی را برای یک کتابدار ایده آل برشمرد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد روز گذشته (17 آذر ماه) با همراهی محمدهادی ناصری طاهری، مدیرکل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل، در نوزدهمین سفر استانی خود، با کتابداران استان سیستان و بلوچستان دیدار و گفتگو کرد.

در ابتدای این نشست دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با انتخاب عنوان «کتابدار» برای خود، مدیران، کارشناسان ستادی و تمامی همکاران این مجموعه، به ارائه تعریف خویش از کتابدار ایده آل پرداخت. وی تصریح کرد: وضعیت ایده آل ممکن است به زودی دست یافتنی نباشد، با اینحال چنانچه آرمان و شرایط ایده آل را برای خود تعیین نکنیم، مسیری برای حرکت نخواهیم داشت. بنابراین با نگاهی علمی و آرمانی، همچنین با فرض عدم وجود هر گونه مشکلی، ویژگی های یک کتابدار ایده آل را با یکدیگر مرور می کنیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور اظهار داشت: در گام نخست، لازم است کتابدار تخصص و مهارت لازم برای تصدی شغل مورد نظر را داشته باشد. خدمات کتابخانه ای، ابزار کار، چگونگی تشخیص و رفع نیاز اطلاعاتی مراجعین و ... را بشناسد. دومین ویژگی مورد نیاز، کسب آگاهی و دانش مربوط به محتوای شغل است؛ که متأسفانه این بخش در رشته های دانشگاهی ما مغفول مانده؛ زیرا علاوه بر تخصص، لازم است یک کتابدار، با محتوای رشته خود آشنا باشد؛ باید کتاب شناس، و فراتر از آن، منبع شناس باشد؛ منابع دیجیتال، منابع سمعی- بصری، نویسنده، مترجم، ناشر، موضوع، سیرهای مطالعاتی و ... را بشناسد، در غیر اینصورت قادر نخواهد بود نقش خود را به عنوان مشاوری امین و کتابداری موفق ایفا کند.

وی ادامه داد: گام سوم، آگاهی از مدیریت خدمات فرهنگی است؛ بدین معنا که کتابدار بتواند با کمک تخصص و اطلاعات خود در این حرفه، به بهترین شکل به ارائه خدمات بپردازد؛ کیفیت کار و کمیت آن را، به واقع و نه از طریق آمارسازی، ارتقاء دهد؛ چراکه اثر کتابخوانی اثری آماری نیست، مبنایی و محتوایی است؛ همچون گل های طبیعی که فضا را عطر آگین می کنند، در جامعه کتاب خوان، عطر کتابخوانی در مناسبات اجتماعی مردم آن تأثیرگذار خواهد بود. بعلاوه، در مدیریت خدمات فرهنگی، توجه به روابط انسانی از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ حتی با وجود مشکلات بسیار، نمی شود و نباید توقع داشته باشیم که مراجعین درگیر مسائل ما شوند؛ برخورد صحیح با مخاطب، مراجعات بعدی وی را به کتابخانه تضمین خواهد کرد؛ بنابراین به عنوان یک نهاد خدمات فرهنگی، باید برای مردم جاذبه داشته باشیم، نه دافعه.

مختارپور اضافه کرد: کتابدار باید مروج کتابخوانی باشد؛ این امر، تنها به زمان حضور در کتابخانه محدود نمی شود؛ کتابدار باید در هر مکانی به فراخور شرایط و به طرق مختلف مروج کتابخوانی باشد.

وی با اشاره به ساختار متنوع ایران به لحاظ مذهبی، زبانی، قومی و ... کسب بصیرت آگاهی های لازم در خصوص مسائل کشور و منطقه را از دیگر ملزومات حرفه کتابداری و ویژگی یک کتابدار ایده آل دانست.

مختارپور تصریح کرد: شناخت سازمان محل خدمت، از دیگر ملزومات است؛ دانستن آیین نامه ها، ضوابط و مقررات، اساسنامه، سیر تاریخی سازمان و ... ضمن اینکه شناختی از مشکلات سازمان بدست می دهد، زمینه ای برای داشتن انتظاراتی منطقی و متناسب با شرایط فراهم خواهد کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادامه ضمن اشاره به مشکلات و مسائل درون سازمانی و برون سازمانی موجود، تصریح کرد: من خود را خادم نهاد، کتابخانه ها، کتابداری و کتابخوانی می دانم؛ امروز نهاد از جایگاه خوب و قابل توجهی در میان سایر سازمان ها برخوردار است؛ بنابراین تقاضایم این است که با تعامل و همدلی بیشتر، با یکدیگر همراه باشیم تا به تدریج تمامی مشکلات حل شود.

این نشست با پاسخ به سؤالات کتابداران در خصوص مسائلی همچون تغییر وضعیت نیروها، تدوین چارت سازمانی، سوابق بیمه کتابداران، درجه بندی کتابخانه ها و ... ادامه یافت.

گفتنی است، در راستای تحقق وعده دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها مبنی بر سفر به تمامی استان‌های کشور به منظور آگاهی از وضعیت کتابخانه‌ها و دیدار با کتابداران، سیستان و بلوچستان، نوزدهمین مقصد وی برای بازدید بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آذر ۹۴ ، ۰۹:۰۲
به اطلاع مراجعین محترم می رساند:

کتابخانه روز سه شنبه مورخه 1394/09/17 تعطیل می باشد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۹۴ ، ۱۴:۳۰

 

روز قلم های تیز ، روز فکر های خلاق
روز اندیشه های نو ، روز تو ، روز دانشجو مبارک . . .

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۹۴ ، ۱۴:۲۲

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۹۴ ، ۱۳:۴۵

ا موضوع آشنایی با تمدن ایرانی و اسلامی صورت می‌پذیرد؛

 
حضور دبیرکل نهاد در برنامه «طلوع دانش» شبکه چهارم سیما
 

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در برنامه «طلوع دانش» شبکه چهار سیما حضور خواهد یافت و در دو بخش با موضوع «تمدن ایرانی و اسلامی را بهتر بشناسیم» و «فوائد مطالعه و معرفی کتاب» صحبت خواهد کرد.
به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ساعت 8 روز دوشنبه شانزدهم آذر در برنامه «طلوع دانش» شبکه چهارم سیما حضور یافته و در دو بخش؛ «تمدن ایرانی و اسلامی را بهتر بشناسیم» و « فوائد مطالعه و معرفی کتاب» صحبت خواهد کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تاکنون در دو قسمت از برنامه «طلوع دانش» شبکه چهارم سیما حضور یافته است. مختارپور در هر برنامه به بررسی وضعیت کتاب و کتابخوانی در ایران می‌پردازد و از موانعی که باعث می‌شود افراد میل کمتری به کتابخوانی داشته باشند سخن می‌گوید. ذکر فواید مطالعه، آداب و تکنیک‌های مطالعه از دیگر بخش‌های صحبت‌های او در برنامه طلوع دانش است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۹۴ ، ۱۳:۴۳

 
در مراسم آغاز به‌کار مدرسه اینترنتی خواندن انجام شد؛
ثبت‌نام دبیرکل نهاد  به عنوان نخستین شرکت‌کننده

نخستین دوره مدرسه اینترنتی خواندن با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نخستین دوره «مدرسه اینترنتی خواندن» با حضور علیرضا مختارپور، دبیر‌کل نهاد؛ دکتر مهردخت وزیرپور کشمیری، مشاور دبیرکل؛ امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات؛ جمعی از مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اهالی رسانه، صبح امروز، دوشنبه 9 آبان در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی تهران (پارک شهر) برگزار شد.

علیرضا مختارپور در ابتدای این نشست با اشاره به فرازهایی از دومین نامه مقام معظم رهبری خطاب به جوانان غربی که روز گذشته توسط رسانه‌ها منتشر شد، گفت: جهان اسلام، تأثیر زیادی در رشد علوم در غرب داشته است. در بخشی از نامه دوم مقام معظم رهبری اشاره شده است که جهان غرب در قرون گذشته از تمدن اسلامی، بهره‌های بسیار برده است. جهان اسلام (در انتقال علوم)، میزبان خوبی برای غربیان بوده است و کشور ایران به عنوان بخشی تأثیرگذار در گسترش فرهنگ اسلامی، تأثیر زیادی بر گسترش علوم در میان غربیان داشته است.

وی در ادامه با بیان پرسشی ادامه داد: " مردم ما به‌ویژه نسل جوان و آینده‌ساز کشور، چه اندازه از گذشته افتخار آمیز تمدن شکوهمند ایرانی- اسلامی خود، اطلاع دارند؟" "آیا می‌دانند زمانی که برخی کشورهای غربی، دوران سیاهی و ظلمت قرون وسطی را طی می‌کرد در ایران، افرادی مانند بوعلی سینا، خوارزمی، بیرونی، رازی و خواجه نصیر و... به نشر علم می‌پرداختند؟"

دبیرکل نهاد با اشاره به تعبیری از مقام معظم رهبری در تایید این مطلب، گفت: هم‌زمان با قرون وسطی در غرب، تمدن اسلامی در جهان اسلام، رشد و شکوفایی زیادی داشته است. مقام معظم رهبری در سخنرانی برای روسای دانشگاه‌ در 20 آبان‌ماه با اشاره به کتاب «تاریخ علم» اثر جرج سارتن و «تاریخ علوم» اثر پی‌یر روسو، این مطلب را تأیید کرده‌اند. همچنین ایشان در سخنرانی دیگری با اشاره به کتاب « تمدن اسلامی در قرن چهارم» اثر آدام متز، بار دیگر به این مطلب اشاره کرده‌اند.
 
مختارپور با اشاره به اهمیت یادآوری گذشته پرافتخار ایران در تشویق جوانان به بازآفرینی آن دوران، ادامه داد: افتخار به گذشته، اگر به بازسازی آن منجر نشود، بی‌فایده است و تفاخر بی‌پایه محسوب می‌شود. اما همین اطلاع از گذشته، می‌تواند برای تشویق جوانان به بازآفرینی آن تمدن عظیم، مفید باشد.

وی ایجاد آگاهی در جامعه را از مهم‌ترین اهداف ارگان‌های فرهنگی مانند نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دانست و اظهار کرد: هدف از فعالیت نهاد کتابخانه‌ها در کشور، تنها گسترش کتابخوانی نیست. هدف نهایی ما رسیدن به جامعه‌ای متمدن و پیشرفته، با اخلاقی اسلامی و فرهنگی است که روابط آن بر پایه اسلام و انسانیت باشد و یکی از مقدمات رسیدن به چنین جامعه‌ای، ارتقاء سطح آگاهی در میان مردم است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مطالعه را برای همه اقشار جامعه لازم و ضروری دانست و تصریح کرد: افراد جامعه می‌توانند پس از گذراندن واحدهای درسی در هر نهاد و دستگاه دولتی یا عمومی، مشغول به‌کار شوند اما علم و آگاهی به این شکل، گسترش نمی‌یابد. علم و آگاهی زمانی گسترش می‌یابد که فرد کتاب بخواند، مطالب خوانده شده را درونی کند و به آن عمل کند. آگاهی اگر در انسان درونی شود و به شکل باور درآید، رفتار وی را دستخوش تغییر می‌کند و به این شکل خود را در جامعه نشان خواهد داد.

وی در تشریح اصول فعالیت دوره کنونی مدیریت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ادامه داد: ما در دوره جدید، خود را نسبت به استفاده از آخرین دستاوردهای علمی و تحقیقاتی در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، موظف می‌دانیم و در این راه از مشاوره اساتید و ارتباط مداوم با آنان بهره‌مند می‌شویم.

مختارپور افزایش مهارت‌های حرفه‌ای کتابداران را از دیگر اصول مورد توجه در دوره جدید خواند و ادامه داد: کتابداری، یک مهارت است. چگونگی انتخاب کتاب، چگونه خواندن آن، یادداشت‌برداری از کتاب و معرفی و نقد آن از مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز یک کتابدار است تا بتواند با اتکا به آن، مراجعین کتابخانه را به درستی راهنمایی کند.

وی با تأکید بر اصل "گسترش عدالت در بهره‌گیری" به عنوان یکی دیگر از اصول نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دوره کنونی گفت: حضور همه کتابداران سراسرکشور در دوره‌های آموزشی، نیاز به صرف زمانی طولانی دارد و برگزاری این دوره‌ها به‌شکل اینترنتی، امکان حضور آسان همه کتابداران در این دوره‌ها را در زمانی نزدیک، فراهم می‌کند.

دبیرکل نهاد ضمن اعلام خبری مبنی بر آغاز به‌کار دوره آموزشی اینترنتی «مشاوره کتابدار» در ماه‌های آینده تصریح کرد: دوره‌های آموزش اینترنتی کتابداران، تنها به حوزه معاونت پ‍ژوهشی محدود نمی‌شود و طی ماه‌های آینده، شاهد برگزاری دوره‌های اینترنتی «مشاوره کتابدار» خواهیم بود.

مختارپور ادامه داد: برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان در سراسر کشور، برپایی برنامه «به تماشای کتاب» و انواع همایش‌های مربوط و... از فعالیت‌هایی هستند که با هدف ارتقاء علمی، فرهنگی و اطلاعاتی کتابداران و رشد تخصصی بدنه نهاد کتابخانه‌ها، پیگیری می‌شوند.

وی خطاب به کتابداران گفت: مدیران و مشاورین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حال پیگیری وظایف خود و ارتقاء سطح علمی و معیشتی کتابداران هستند و از کتابداران نیز توقع دارم تا با مطالعه کتاب در ارتقاء سطح معلومات و توانایی‌های خود، کوشا باشند.

گفتنی است در پایان این جلسه، علیرضا مختارپور به عنوان نخستین شرکت‌کننده «مدرسه اینترنتی خواندن» در این سامانه نام‌نویسی کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ آذر ۹۴ ، ۱۴:۰۳
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ آذر ۹۴ ، ۱۰:۵۷

ردیف

عنوان

ناشر

1

اقیانوس 175

صریر

2

ارغنون پزشکی

صدا و سیما

3

اسلام راهبر زندگی

دارالصدر

4

اقبال گلی در جهنم روئیده

سوره مهر

5

آموزش مصور احکام

انقلاب اسلامی

6

بارقه ها

دارالصدر

7

برگی از خط کشوین

سوره مهر

8

بهترین ها توی دنیا

محراب قلم

9

پیامبر و قصه هایش (5 جلدی)

جمال

10

پیشی بیا من را بخور

کتاب شکوفه(اامیر کبیر)

11

تکه چوب

مدرسه

12

تموم دنیا لالا

کتاب شکوفه

13

حتی یک دقیقه کافی است

کانون پرورش فکری کودکان

14

حماسه تاریخ

اطلاعات

15

خسته نباشی خدا جان

کتاب شکوفه

16

خواب های خوشمزه

به نشر

17

خواب و بیداری

شباویز

18

درخت خانه ما

نیستان

19

درس نامه جامع زبان انگلیسی

فرهنگ

20

درک بحران ایران و آمریکا

مرکز اسناد انقلاب اسلامی

21

دوست غار نشین

کانون پرورش فکری کودکان

22

دیو سیاه دم به سر

کتاب شکوفه

23

ریاضیات عمومی

فرهنگ

24

سفر به شهریور

کانون پرورش فکری کودکان

25

سفر زندگی

مدرسه

26

سفری از عاشورا تا اربعین

مشهور

27

سنایی غزنوی

دفتر پژوهشهای فرهنگی

28

سه قصه

چکه

29

شیمی جادویی

مدرسه

30

صوفی و چراغ جادو

کانون پرورش فکری کودکان

31

عطار نیشابوری

دفتر پژوهشهای فرهنگی

32

فرجام دیکتاتور

خرسندی

33

کیمیای وصال

سروش

34

گرپ گرپ

کتاب شکوفه

35

لالاکن لولولولو کوچولو

کتاب شکوفه

36

لالو

کانون پرورش فکری کودکان

37

ماجرای یک باغ

مدرسه

38

مبانی علوم انسانی اسلامی

آفتاب توسعه

39

مجموعه سوالات هنرهای سنتی

فرهنگ

40

معاد (2 جلدی)

شرکت سهامی انتشار

41

معصومین و کودکان

ناشر برتر

42

معمایی برای یک جنایت

آموت

43

من یا عروسک من

مدرسه

44

مورچه های لواشکی

کتاب شکوفه

45

ننه یخی و پسر تابستان

کانون پرورش فکری کودکان

46

نهج البلاغه

اسوه

47

هر کی یه رنگی داره

کتاب شکوفه

48

هم روزنامه هم کلوچه

کتاب شکوفه

49

وقت قصه من را صدا کن

کانون پرورش فکری کودکان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ آذر ۹۴ ، ۱۰:۲۴