وبلاگ کتابخانه عمومی آیت الله کفعمی زاهدان

( آدرس: زاهدان-خیابان آزادی-جنب شهرداری مرکزی- 05433222448)

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

وبلاگ کتابخانه عمومی آیت الله کفعمی زاهدان

( آدرس: زاهدان-خیابان آزادی-جنب شهرداری مرکزی- 05433222448)

بهترین الگوی ناب

علیرضا مختارپور با انتشار یادداشتی در روزنامه جام‌جم، کتاب «روش‌های تربیتی پیامبر(ص)» اثر سهیلا سالاری را که به هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی و ارزش شناسی پیامبر اکرم(ص) می‌پردازد، برای علاقه‌مندان کتاب معرفی کرده است.

       

بهترین الگوی ناب

قرآن کریم در آیه ۲۱ سورۀ احزاب می‌فرماید: «لَقَد کانَ لَکم فی رَسولِ اللَّهِ اسوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن کانَ یرجوا اللَّهَ و الیومَ الأخِرَ و ذَکرَ اللَّهَ کثیراً؛ مسلماً برای شما در زندگی رسول‌خدا سرمشق نیکویی است، برای آن‌ها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد می‌کنند.»

مفسرین قرآن کریم اسوه بودن رسول اکرم (ص) را در ابعاد سه گانۀ اعتقادات، اخلاقیات، و اعمال دانسته‌اند.

بدیهی است بدون آگاهی از معارف و بیانات آن الگوی تمام عیار انسانیت نمی‌توان به رفتار آن  پیامبر گرامی اقتدا کرد.

خانم سهیلا سالاری از کارشناسان ارشد تعلیم و تربیت اسلامی در کتاب ارزشمند «روش‌های تربیتی پیامبر(ص)» به تشریح ابعاد و روش‌های تربیتی آن حضرت پرداخته و راهنمای خوب و قابل استفاده‌ای برای عموم مخاطبان مخصوصاً جوانان فراهم آورده‌اند.

این کتاب دارای پیشگفتار و سه فصل اصلی است. فصل اول در هستی‌شناسی پیامبر اکرم (ص) و دلالت های تربیتی آن، که در این فصل معرفت به توحید، دنیا دوستی یا دنیا به عنوان مزرعه و مقدمۀ آخرت، تعریف تربیت و رابطۀ آن با فطرت مورد بحث قرار گرفته است. فصل دوم در معرفت شناسی پیامبر اکرم(ص) و دلالت‌های تربیتی آن، که شامل مباحثی دربارۀ ارزش و آثار علم و راه‌های کسب علم و معرفت از حواس گرفته تا عقل، و نیز منابع شناخت، وانواع  روش‌های تربیتی در سخنرانی، پرسش و پاسخ و... می‌باشد. فصل سوم نیز در ارزش‌شناسی پیامبر اکرم(ص) و دلالت‌های تربیتی آن که مباحثی همچون فضائل اخلاقی و اهمیت و آثار کسب آنها را دربرمی‌گیرد.

عباراتی از این کتاب :

{عاقل و خردمند دارای نشانه‌ها و ویژگیهایی است که این ویژگی‌ها در سخنان نبی‌اکرم (ص) کاملاً مشهود است، از جمله ویژگی‌های عاقلان و خردمندان در سخنان رسول خدا(ص) عبارت‌اند از: «عقل را خدا به سعادتمندان عطا کند و از تیره‌بختان دریغ فرماید، نشان عاقل این است که بر نادان ببخشاید، برای زیردست تواضع کند، در تحصیل نیکی از بالادست سبقت گیرد، به هنگام سخن گفتن، در سخن بیندیشد (اگر نیک است بگوید و غنیمت برد و اگر بد است از آن لب فرو بندد و سالم ماند) چون فتنه‌ای پیش آید به خدا پناه برد و دست و زبان را نگاه دارد، چون دولتی ببیند غنیمت شمارد. حیا را از دست ندهد و حرص و آزمندی از او بروز نکند.»

و اما دیگر ویژگی عاقلان و خردمندان این است که دلبستهٔ دنیا و مادیات نیستند، زیرا آن را فانی و زودگذر می‌دانند و سرای آخرت را ماندگار و جاودان، و از این دنیا جهت دنیای دیگر توشه می گیرند: «بدانید، یکی از نشانه‌های خردمندی دل کندن از خانه فریبندهٔ دنیا، رو کردن به سرای جاودانه، توشه‌گیری برای خانهٔ قبر و آمادگی برای روز رستاخیز است.»}

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی