وبلاگ کتابخانه عمومی آیت الله کفعمی زاهدان

( آدرس: زاهدان-خیابان آزادی-جنب شهرداری مرکزی- 05433222448)

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

وبلاگ کتابخانه عمومی آیت الله کفعمی زاهدان

( آدرس: زاهدان-خیابان آزادی-جنب شهرداری مرکزی- 05433222448)

با هدف حمایت از برنامه‌های ابتکاری و اثربخش در حوزه ترویج کتابخوانی؛

چهارمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران برگزار می‌شود

کراپ‌شده - پایتخت کتاب ایران

چهارمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران با هدف ترویج کتابخوانی از طریق حمایت از برنامه‌های ابتکاری و اثربخش برگزار می‌شود.

به گزارش پرتال اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح «انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران» را با هدف توسعه فرهنگی و ترویج کتابخوانی از طریق حمایت از برنامه‌ها و پیشنهادهای نو و ابتکاری، اثربخش و پایدار برگزار می‌کند.

«پایتخت کتاب ایران» عنوانی است که هرسال به یکی از شهرهای شرکت‌کننده با بهترین برنامه برای ترویج کتابخوانی اعطا می‌شود و شهر منتخب علاوه بر لوح تقدیر، مجموعه‌ای از تسهیلات، اعتبارات و منابع فرهنگی را دریافت خواهد کرد.

هدف از اجرای این طرح، بررسی برنامه‌های کتاب‌محور شهرهای کشور در سال ۱۳۹۷ است که با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی تدوین و با امضای شهردار و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا خواهد شد.

شهر انتخاب‌شده در این جشنواره، ملزم به ارائه گزارش‌های دوره‌ای منظم از پیشرفت برنامه‌های ارائه‌شده به جشنواره است و در صورت مغایرت فعالیت‌های اجرایی با برنامه‌ها، احتمال تجدیدنظر در عنوان «پایتخت کتاب» بر اساس رأی هیئت‌داوران جشنواره وجود خواهد داشت.

برای شرکت در این جشنواره لازم است فعالیت‌ها و اقدامات به‌شکل ویژه برای پایتخت کتاب طراحی‌شده باشد. اقدامات معرفی شده ضمن تناسب با نیازهای محلی، آیین‌های بومی و ارزش‌های دینی و ملی، تأثیرات پایداری در ارتقای سطح فرهنگ کتابخوانی داشته باشد. فعالیت‌ها باید از مشارکت مردمی و پشتیبانی شرکت‌های بزرگ تجاری، کارخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای تأمین هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری برخوردار باشد. قابلیت الگوبرداری و داشتن محتوا و شیوه اجرایی نوآورانه و باکیفیت از دیگر ویژگی‌های لازم برای بررسی فعالیت‌ها در این جشنواره است.

همچنین وجود ضمانت اجرایی و ارائه اسناد لازم در این زمینه (شامل توافق‌نامه‌ها، قراردادهای اجرایی، مصوبات شورای شهر و شوراهای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی) در پیوست طرح‌های ارسالی به دبیرخانه جشنواره ضروری است. برنامه‌ها باید، ضمن ارائه جدول زمانی قابل ارزیابی و پیگیری، برآورد کلی از هزینه‌ها شامل منابع تأمین، شیوه‌های بهره‌وری و کسب بیشترین تأثیر نیز ارائه دهد.

برنامه ارسالی باید حاوی معرفی مجموعه برنامه‌ها و فعالیت‌های اثربخش، خلاقانه و پایدار در حوزه فرهنگی، ترویجی و ابتکاری مربوط به کتاب برای حداقل یک سال و حداکثر دو سال باشد که با مشارکت همه اجزای صنعت نشر (پدیدآورندگان، ناشران، توزیع‌کنندگان، کتاب‌فروشان، کتابداران و...) برگزار می‌شود. مشارکت نهادها و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی مانند کتابخانه‌ها، کتابداران و...، مشارکت سازمان‌های غیردولتی و دولتی مرتبط با کتابخوانی؛ حضور فعال مفاخر، مشاهیر و هنرمندان شاخص و محبوب و توجه به طیف گسترده مخاطبان به‌ویژه زنان، کودکان و نوجوانان از ملزومات طرح‌های ارائه شده است.

هر شهر می‌تواند در صورت توان اجرایی و مالی بیش از ۱۰ برنامه عملیاتی معرفی کند. برنامه‌ها شامل همه شهرستان‌ها و روستاهای یک شهر بوده و گستره اجرای برنامه، سطوح شهری، محلی، ملی و حتی منطقه‌ای و بین‌المللی را شامل می‌شود.

دبیرخانه این جشنواره تا روز دوشنبه ۲۰ آذرماه ۱۳۹۶ نسبت به دریافت آثار اقدام خواهد کرد و علاقه‌مندان می‌توانند با ارسال مستندات به دبیرخانه‌های استانی مستقر در اداره کل ارشاد اسلامی استان‌ها یا دبیرخانه مرکزی «جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب» به نشانی تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان فجر (جم سابق)،  شماره ۷، ساختمان فجر، طبقه ۶، کدپستی ۱۵۸۹۷۴۳۱۱۱ یا پست الکترونیک جشنواره به نشانی: mail@bookpromotion.ir  در این رویداد فرهنگی شرکت کنند.

گفتنی است، ارسال مشروح طرح‌ها و برنامه‌ها، همچنین فرم‌های تکمیل‌شده جشنواره با امضا و مهر رئیس اداره یا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار الزامی است. لازم است مستندات شامل توافق‌نامه‌ها، قراردادهای اجرایی، تعهدنامه‌ها، مصوبات شورای شهر و شورای اداری شهرستان و صورت‌جلسات امضا شده شورای تدوین برنامه شهر و... به جشنواره ارائه شود. ارائه جدول زمان‌بندی ماهیانه و گزارش پیشرفت برنامه‌های سال گذشته براساس جدول با مستندات مکتوب و تصویری (برای شهرهایی که در دو دوره‌ گذشته برنامه پایتخت کتاب ایران شرکت کرده‌اند) از ضروریات شرکت در این جشنواره است.

«پایتخت کتاب ایران» با مشارکت برخی نهادهای دولتی و غیردولتی مانند سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دیگر نهادها و سازمان‌های فعال و علاقه‌مند در این زمینه اجرا می‌شود.

«کمک به توسعه پایدار، فرهنگی و اجتماع‌محور شهرها»، «انسجام‌بخشی به فعالیت‌های فرهنگی در شهرها با محوریت کتاب و کتابخوانی»، «کشف، جذب، ساماندهی و بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های محلی و بومی برای ترویج کتابخوانی» و «تقویت برنامه‌ریزی و نگاه به آینده» از اهداف اجرای این طرح است.

علاقه مندان می توانند فرم های این جشنواره را در قالب word از اینجــــا و در قالب pdf از  اینجــــا دریافت کنند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۹/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی