وبلاگ کتابخانه عمومی آیت الله کفعمی زاهدان

( آدرس: زاهدان-خیابان آزادی-جنب شهرداری مرکزی- 05433222448)

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

وبلاگ کتابخانه عمومی آیت الله کفعمی زاهدان

( آدرس: زاهدان-خیابان آزادی-جنب شهرداری مرکزی- 05433222448)

معرفی کتاب

سه شنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۶، ۰۷:۳۶ ق.ظ
Image result for ‫جمجمه ات را قرض بده برادر‬‎


معرفی کتاب «جمجمه ات را قرض بده برادر» نویسنده:مرتضی کربلایی لو
انتشارات: عصر داستان
موضوع: داستانهای فارسی

عملیات کربلای ۸ موفق‌ترین پیروزی کشورمان در عملیات‌های تهاجمی در طول هشت سال دفاع مقدس بود که تاثیر بسیار زیادی بر روند جنگ تحمیلی داشت . این عملیات یکی از بزرگترین قدرت نمایی‌های جمهوری اسلامی در عرصه نظامی بود که هنوز هم بعد از گذشت چندین سال از آن عملیات به عنوان یکی از پیچیده‌ترین عملیات‌های جنگی در طول قرن بیستم یاد می‌شود.         

آثار متعددی در رابطه با این عملیات بزرگ نوشته شده است که هم از زاویه تاریخ نگاری به آن نگریسته‌اند و هم از زاویه داستانی. اما مرتضی کربلایی‌لو از زاویه‌ای جدید به سراغ روایت داستان اتفاقات آن روزها رفته است و با کتاب «جمجمه‌ات را قرض بده برادر» توانسته به کند و کاو حوادث پیش از این عملیات و رابطه رزمندگان با هم بپردازد.

جمجمه‌ات را قرض بده برادر، روایتگر داستان گروهی از غواصان ایرانی است که وظیفه شناسایی عملیات را دارند، فرمانده‌شان را به تازگی از دست داده‌اند و چون از اتفاقات آینده و زمان دقیق عملیاتی که در پیش است باخبر نیستند با فرمانده جدیدشان به مشکل برمی‌خورند. در ادامه ماجرا شخصیت‌های داستان درگیر حوادثی می‌شوند که جنبه‌هایی ناگفته از روایت روزهای دفاع مقدس است.    

پرداختن به خواسته‌های نفسانی‌ای که هر رزمنده ممکن است به خاطر شرایط جنگ و فشارهای روانی درگیر آن شود کاریست که نویسنده از آن به خوبی استفاده کرده است تا شخصیت‌های قصه را علاوه بر جهاد ظاهری با  جهاد اکبر باطنی نیز درگیر کند و درکشاکش این نبرد بیرونی و درونی به بیان آموزه‌‌های فرهنگی و دینی مردم کشورمان بپردازد تا نشان دهد که جنگ مقدمه‌ای است برای خودسازی.    

هفت رزمنده که چهره‌های اصلی این رمان هستند، هریک روحیه خاصی دارند و در موقعیتی مشابه تفکری کاملا متفاوت دارند و متناسب با این تفکرات سودای چیزی را در سر می‌پرورانند، از شهادت گرفته تا دیدن معشوقه‌ای که سال‌ها پیش دوستش داشته‌اند. درواقع نویسنده با پرداختن به تفاوت افکار انسان‌ها بر مبنای فلسفه وجودی آنان به روایت سرنوشت هفت شخصیت اصلی داستان خود می‌پردازد؛ سرنوشتی که زاده تفکرات آن‌هاست.

این اثر در یازدهمین دوره جایزه قلم زرین در سال ۹۲ و در ششمین جایزه جلال آل‌احمد سال ۹۲ به عنوان برترین اثر نامزده شده است و انتشارات عصر داستان آن را با قیمت ۸۵۰۰ تومان منتشر کرده است.        

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۵/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی