وبلاگ کتابخانه عمومی آیت الله کفعمی زاهدان

( آدرس: زاهدان-خیابان آزادی-جنب شهرداری مرکزی- 05433222448)

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

وبلاگ کتابخانه عمومی آیت الله کفعمی زاهدان

( آدرس: زاهدان-خیابان آزادی-جنب شهرداری مرکزی- 05433222448)

آغاز به‌کار مدرسه اینترنتی خواندن

سه شنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۴، ۰۲:۰۳ ب.ظ

 
در مراسم آغاز به‌کار مدرسه اینترنتی خواندن انجام شد؛
ثبت‌نام دبیرکل نهاد  به عنوان نخستین شرکت‌کننده

نخستین دوره مدرسه اینترنتی خواندن با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نخستین دوره «مدرسه اینترنتی خواندن» با حضور علیرضا مختارپور، دبیر‌کل نهاد؛ دکتر مهردخت وزیرپور کشمیری، مشاور دبیرکل؛ امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات؛ جمعی از مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اهالی رسانه، صبح امروز، دوشنبه 9 آبان در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی تهران (پارک شهر) برگزار شد.

علیرضا مختارپور در ابتدای این نشست با اشاره به فرازهایی از دومین نامه مقام معظم رهبری خطاب به جوانان غربی که روز گذشته توسط رسانه‌ها منتشر شد، گفت: جهان اسلام، تأثیر زیادی در رشد علوم در غرب داشته است. در بخشی از نامه دوم مقام معظم رهبری اشاره شده است که جهان غرب در قرون گذشته از تمدن اسلامی، بهره‌های بسیار برده است. جهان اسلام (در انتقال علوم)، میزبان خوبی برای غربیان بوده است و کشور ایران به عنوان بخشی تأثیرگذار در گسترش فرهنگ اسلامی، تأثیر زیادی بر گسترش علوم در میان غربیان داشته است.

وی در ادامه با بیان پرسشی ادامه داد: " مردم ما به‌ویژه نسل جوان و آینده‌ساز کشور، چه اندازه از گذشته افتخار آمیز تمدن شکوهمند ایرانی- اسلامی خود، اطلاع دارند؟" "آیا می‌دانند زمانی که برخی کشورهای غربی، دوران سیاهی و ظلمت قرون وسطی را طی می‌کرد در ایران، افرادی مانند بوعلی سینا، خوارزمی، بیرونی، رازی و خواجه نصیر و... به نشر علم می‌پرداختند؟"

دبیرکل نهاد با اشاره به تعبیری از مقام معظم رهبری در تایید این مطلب، گفت: هم‌زمان با قرون وسطی در غرب، تمدن اسلامی در جهان اسلام، رشد و شکوفایی زیادی داشته است. مقام معظم رهبری در سخنرانی برای روسای دانشگاه‌ در 20 آبان‌ماه با اشاره به کتاب «تاریخ علم» اثر جرج سارتن و «تاریخ علوم» اثر پی‌یر روسو، این مطلب را تأیید کرده‌اند. همچنین ایشان در سخنرانی دیگری با اشاره به کتاب « تمدن اسلامی در قرن چهارم» اثر آدام متز، بار دیگر به این مطلب اشاره کرده‌اند.
 
مختارپور با اشاره به اهمیت یادآوری گذشته پرافتخار ایران در تشویق جوانان به بازآفرینی آن دوران، ادامه داد: افتخار به گذشته، اگر به بازسازی آن منجر نشود، بی‌فایده است و تفاخر بی‌پایه محسوب می‌شود. اما همین اطلاع از گذشته، می‌تواند برای تشویق جوانان به بازآفرینی آن تمدن عظیم، مفید باشد.

وی ایجاد آگاهی در جامعه را از مهم‌ترین اهداف ارگان‌های فرهنگی مانند نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دانست و اظهار کرد: هدف از فعالیت نهاد کتابخانه‌ها در کشور، تنها گسترش کتابخوانی نیست. هدف نهایی ما رسیدن به جامعه‌ای متمدن و پیشرفته، با اخلاقی اسلامی و فرهنگی است که روابط آن بر پایه اسلام و انسانیت باشد و یکی از مقدمات رسیدن به چنین جامعه‌ای، ارتقاء سطح آگاهی در میان مردم است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مطالعه را برای همه اقشار جامعه لازم و ضروری دانست و تصریح کرد: افراد جامعه می‌توانند پس از گذراندن واحدهای درسی در هر نهاد و دستگاه دولتی یا عمومی، مشغول به‌کار شوند اما علم و آگاهی به این شکل، گسترش نمی‌یابد. علم و آگاهی زمانی گسترش می‌یابد که فرد کتاب بخواند، مطالب خوانده شده را درونی کند و به آن عمل کند. آگاهی اگر در انسان درونی شود و به شکل باور درآید، رفتار وی را دستخوش تغییر می‌کند و به این شکل خود را در جامعه نشان خواهد داد.

وی در تشریح اصول فعالیت دوره کنونی مدیریت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ادامه داد: ما در دوره جدید، خود را نسبت به استفاده از آخرین دستاوردهای علمی و تحقیقاتی در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، موظف می‌دانیم و در این راه از مشاوره اساتید و ارتباط مداوم با آنان بهره‌مند می‌شویم.

مختارپور افزایش مهارت‌های حرفه‌ای کتابداران را از دیگر اصول مورد توجه در دوره جدید خواند و ادامه داد: کتابداری، یک مهارت است. چگونگی انتخاب کتاب، چگونه خواندن آن، یادداشت‌برداری از کتاب و معرفی و نقد آن از مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز یک کتابدار است تا بتواند با اتکا به آن، مراجعین کتابخانه را به درستی راهنمایی کند.

وی با تأکید بر اصل "گسترش عدالت در بهره‌گیری" به عنوان یکی دیگر از اصول نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دوره کنونی گفت: حضور همه کتابداران سراسرکشور در دوره‌های آموزشی، نیاز به صرف زمانی طولانی دارد و برگزاری این دوره‌ها به‌شکل اینترنتی، امکان حضور آسان همه کتابداران در این دوره‌ها را در زمانی نزدیک، فراهم می‌کند.

دبیرکل نهاد ضمن اعلام خبری مبنی بر آغاز به‌کار دوره آموزشی اینترنتی «مشاوره کتابدار» در ماه‌های آینده تصریح کرد: دوره‌های آموزش اینترنتی کتابداران، تنها به حوزه معاونت پ‍ژوهشی محدود نمی‌شود و طی ماه‌های آینده، شاهد برگزاری دوره‌های اینترنتی «مشاوره کتابدار» خواهیم بود.

مختارپور ادامه داد: برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان در سراسر کشور، برپایی برنامه «به تماشای کتاب» و انواع همایش‌های مربوط و... از فعالیت‌هایی هستند که با هدف ارتقاء علمی، فرهنگی و اطلاعاتی کتابداران و رشد تخصصی بدنه نهاد کتابخانه‌ها، پیگیری می‌شوند.

وی خطاب به کتابداران گفت: مدیران و مشاورین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حال پیگیری وظایف خود و ارتقاء سطح علمی و معیشتی کتابداران هستند و از کتابداران نیز توقع دارم تا با مطالعه کتاب در ارتقاء سطح معلومات و توانایی‌های خود، کوشا باشند.

گفتنی است در پایان این جلسه، علیرضا مختارپور به عنوان نخستین شرکت‌کننده «مدرسه اینترنتی خواندن» در این سامانه نام‌نویسی کرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی