وبلاگ کتابخانه عمومی آیت الله کفعمی زاهدان

( آدرس: زاهدان-خیابان آزادی-جنب شهرداری مرکزی- 05433222448)

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

وبلاگ کتابخانه عمومی آیت الله کفعمی زاهدان

( آدرس: زاهدان-خیابان آزادی-جنب شهرداری مرکزی- 05433222448)

معرفی کتاب

سه شنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۹۵، ۰۷:۳۰ ق.ظ

   

                                                

خلاصه داستان:

در یکی از اعیاد نوروز، راوی داستان برای دید و بازدید به خانه ی چند دوست و آشنا از اقشار مختلف می رود، او در هر خانه به تناسب اهل آن، با اصطلاحات و کلمات ویژه صاحبخانه پذیرایی می شود و با بحث ها و صحبت های خاص آنها روبرو می گردد. راوی در گیر و دار بازدید عید و در اتوبوس، پروین شلی را می بیند و شاهد گریه ی تنهایی و غم و اندوه نا آشنای اوست.

نقد داستان:

دید و باز دید، کتابی گزارش گونه،یا خاطره گونه ای است که جز پایان احساسی اش هیچ ویژه گی داستانی دیگری ندارد. این کتاب که از زبان اول شخص مفرد، روایت می شود، دید نقادانه جلال دهه 20 را نشان می دهد. نقطه برجسته این داستان، پایان آن است، که زن غریبه به راوی معرفی می شود و شخصیت داستان با او همدردی می کند؛ ولی چون این زن برای خواننده ی عام آشنا نیست، نمی تواند با او ارتباط برقرار کند.

داستان دید و بازدید به نوروز یکی از سالهای بعد از شهریور 1320 و جنگ جهانی دوم تا نوروز 1324 اختصاص دارد، یعنی زمان اشغال ایران توسط متفقین. داستان دید و بازدید ما را به اقشار ادیب، روحانی، مسئول، مادربزرگان و مردم عادی دهه ی 20 هجری روبرو می کند. تعارف های پر طمطراق، فضل فروشی های ادیب، هنرمند، عربی زدگی و مقدس مابی قشر مذهبی، دروغ گویی و تازه به دوران رسیدگی قشر مسئول، سادگی و نداری قشر عامه و غم و اندوه آنها، داستان وار و در حجم داستان کوتاه بازگو می شود.

از آنجا که کتاب دید و بازدید از اولین کارهای ادبی و نوشتاری جلال آل احمد است، کیفیت این کتاب به کتابهای بعدی نمی رسد. جلال در نوشته هایش به خوبی آشکار می نماید که تفکری نقادانه و در حال پیشرفت دارد. نوشته های او سیر فکری و سیاسی او را به خوبی نمایان می سازد. جدا از آنکه تحول ادبی اش نیز ، در آثارش نمود بسیار دارد. به همین خاطر است که اهل فضل و ادب هرگز جلال آل احمد را به صورت کل و با یک جمله معرفی نمی کنند. برای هر دوره از زندگی او باید تعریفی جدید و نو ارائه داد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی