داستانهای موموشی
نویسنده و تصویرگر: کلر ژوبرت
نـاشـر: دانشنگار
تعداد صفحات: ۴۸ صفحه (دو جلدی)
کودکان با همه کوچکی هر روز با مسائل زیادی روبهرو میشوند که باید کمکم روش حل و مواجهشدن با آنها را بیاموزند. کودکی که مهارت حل مسئله نداشته باشد در تشخیص رفتار مناسب هنگام وقوع مشکل یا ایجاد مسئله دچار اشتباه میشوند. یکی از مهارتهایی که به یک کودک برای ساختن یک زندگی خوب در آینده کمک میکند، مهارت تصمیمگیری مستقل است. این تصمیمگیری شاید گاهی همسو با میل و نظر والدین نباشد؛ اما بیتردید پدرومادر میتوانند با درایت و تدبیر و نظارت غیرمستقیم در روند رشد و یادگیری فرزندان خود نقش بسزا و مؤثری را ایفا نمایند.
«داستانهای موموشی» اثر «کلر ژوبرت» از جمله کتابهایی است که با طرح تمثیلهای نزدیک بهواقع کودکان و بزرگترها را در موقعیتهای گوناگون تصمیمگیری قرار میدهد و به آنها کمک میکند با خواندن ماجراهای موموشی جسور و زرنگ قصه، راهحلهای مختلفی در خصوص حل مشکلات بهویژه مشکلات ارتباطی کودکان خردسال در سنین رشد را بیاموزند.
جلد نخست این مجموعهداستان، حاوی پنج قصّه به نامهای «لانه موموشی»، «کمکمکم»، «خروپف»، «آش قاتی پاتی» و «قصه موموشی» است و «کیسه گندم»، «کلمه مخصوص»، «کلاف بازی»، «یک کار جالب»، «موش برفی» عنوان داستانهای جلد دوم این کتاب مصور دوستداشتنی را تشکیل میدهد.
«موموشی» مهمان کتابخانههای عمومی سراسر کشور است و منتظریم هرچه زودتر بچههای کتابخوان را برای خواندن کتاب ماجراهایش ملاقات کنیم.
عنوان کتاب: هفت شهر عشق:نگاهی نو به حماسه عاشورا
موضوع: وقایع قبل و بعد از عاشور
نویسنده: دکتر مهدی خدامیان آرانی
ناشر: وثوق
سال نشر: 1388
کتاب هفت شهر عشق، به صورت روزشمار، ازمرگ معاویه ، عدم بیعت امام حسین(ع) با یزید وهجرت حضرت از مدینه به سوی مکه همراه با کاروان حرکت می کنیم و بعد از طی حوادث مسیر مکه تا کربلا ،شاهد واقعه عاشورا تا اسارت اهل بیت امام و قهرمانی حضرت زینب و امام سجاد علیهما السلام در سفر کوفه و شام هستیم.
کتاب حاضر دارای فصلهای نوای کاروان- راه آسمان- دریای عشق – شب رویایی- پروانه های عاشق – طوفان سرخ – شکوه بازگشت می باشد که از 125 عنوان کتاب تاریخی – عربی اقتباس گردیده است که در عین جامعیت و کامل بودن مطالب ازحجم کمتری نسبت به سایر کتب با موضوع عاشورا برخوردار است.
از شاخصه های مهم کتاب تبحر نویسنده در سادگی و روان بودن متن نوشتاری است که در کلیه آثار وی قابل مشاهده است.با اینکه نویسنده از منابع ثقیل تاریخی با متون خشک و کلیشه ایی تاریخ نگاری استفاده نموده و در عین بیان کامل و امانت داری در ترجمه و نقل قول از منابع مورد استفاده اش در نگارش کتاب با زبانی شیوا و عامه پسند به نقل حوادث پرداخته و از حاشیه گویی و ثقل مطالب کاسته تا برای همه مخاطبان قابل درک و فهم باشد.
از برتریهای دیگر کتاب نسبت به آثار مشابه کتاب این است که نویسنده آشنا به علم رجال ،با استناد به روایات و احادیث تاریخی موجود در منابع مورد بهره برداری اش که قبلا با دقت و پژوهش کامل انتخاب و به ثقه بودنشان اطمینان کامل داشته، مانند مقتل الحسین خوارزمی،الامالی صدوق،تاریخ طبری، خواننده را نیز در این اعتماد شریک نموده و به صورت مستقیم و بی واسطه خواننده را به سفر با خویش به فضاهای تاریخی موجود در کتاب می کشاند و این لذت خواننده را از خواندن کتاب بیشتر و بیشتر می سازد.
یکی دیگر از بارزترین نکات نوشتاری این کتاب، زیبا و شاعرانه بودن متن کتاب از پس منابع کاملا تاریخی و استفاده از الفاظ زیبای ادبی در شرح و بیان حوادث است.
نویسنده ضمن داستان گویی و بیان روایات از منابع مختلف سعی نموده به سوالات و شبهه های خواننده نیز پاسخ گفته و در کتاب خویش از بیان آموزه های اخلاقی و رفتاری بزرگان دین نیز کوتاهی ننموده است.
کتاب زندگانی حضرت امام حسین علیه السلام به قلم شیخ عباس قمی در یازده بخش از زمان ولادت سیدالشهدا علیه السلام آغاز میشود و بعد به واقعه کربلا می پردازد. برای مطالعه کامل کتاب به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید.
نام کتاب: زندگانی حضرت امام حسین علیه السلام و داستان کربلا و عاشورا (گزیده منتهی الامال)
پدیدآورنده: شیخ عباس قمی
ناشر : دفتر نشر برگزیده
بخشی از متن کتاب – مقدمه :
– روز سوم شعبان سال چهارم هجری، در بیت عصمت و طهارت نوزادی متولد شد که ولادتش قلب ها را مسرور و دیده ها را گریان ساخت.
کودک را نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله آوردند.
پیامبر گرامی در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفت و او را حسین نامید.
جبرئیل و فرشتگان آسمان ها برای تهنیت و شاد باش به محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله نازل می شدند و تولد این نوزاد را تبریک می گفتند؛ ولی آنان حامل پیام دیگری نیز بودند، خبری که رسول خدا صلی الله علیه و آله را بشدت متأثر کرد و اشک از دیدگانش جاری شد: این کودک را امت تو به قتل می رسانند! امام حسین علیه السلام یک ساله بود که فرشتگان بسیاری بر نبی مکرم اسلام نازل شدند و عرض کردند: یا محمد! همان ستمی که از قابیل بر هابیل وارد شد، بر فرزندت (حسین) وارد می شود و همان اجری که به هابیل داده شد، به حسین داده می شود و عذاب کنندگانش همچون عذاب قابیل خواهد بود! از این رو، رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمود: خداوندا! هر کس حسین مرا ذلیل می کند، خوار و ذلیلش کن و هر که حسینم را می کشد، او را به مقصودش نائل نفرما!
رسول خدا صلی الله علیه و آله به انحاء و طرق مختلف، مراتب فضیلت و منزلت فرزند خود، حسین- علیه السلام- را به امت گوشزد می فرمودند.
«پدری به نام حسین(ع)» نوشته محمد صحتی سردورودی به عنوان یکی از کتابهای طرح مطالعاتی محرم ۱۴۴۱ معرفی شده است.
به گزارش ایسنا، نمایشگاه کتاب در هیئتهای مذهبی برتر سراسر کشور با عنوان طرح «حیات حسینی» برگزار میشود که به معرفی چند کتاب برتر طرح مطالعاتی محرم ۱۴۴۱ میپردازد.
کتاب «پدری به نام حسین (ع)» به قلم حجتالاسلام محمد صحتی سردرودی در ۲۵۶ صفحه با شمارگان ۲۰۰۰ جلد و قیمت ۱۷ هزار تومان در نشر قبسات منتشر شده است.
در معرفی این کتاب عنوان شده است: با همه دشواریها و ظرافتهایش شیرینترین کار عالم تربیت است و مهمترین بستر تربیت خانواده. خانواده اگر خانواده باشد، تربیت شیرین میشود و طبیعی. همانطور که ما نفس میکشیم، در خانواده هم تربیت میشویم بیآنکه به آن فکر کنیم و بدانیم چه میشود. خانوادهای که در آن چون حسین (ع) تربیت میشود و خانوادهای که حسین(ع) تشکیل میدهد سرشار از این شیرینی است. حسین (ع) ۵۷ سال در این جهان زیست و ما تنها به شش ماه پایانی این زندگی میپردازیم. درست این است که ما اول از حدیث حیات او شروع کنیم و حسین (ع) را در خانواده به عنوان فرزند، برادر، همسر و پدر ببینیم و از رفتار او برای خانواده خود الگوبرداری کنیم.
محمد صحتی سردرودی در کتاب «پدری به نام حسین(ع) » به بیان مهارتهای تربیتی پیشوای سوم شیعیان در خانواده پرداخته و به گونهای دیگر به زندگی او نگریسته است. نگاهی که انتقال آن به مخاطب سبب میشود تا حسین (ع) پیوسته سرلوحه زندگیاش قرار بگیرد و معنای مهر و مهربانی، محبت و زندگی عاشقانه در سایهسار دلدادگی به زن و فرزند را از او بیاموزد.
در بخشی از کتاب هم آمده است: متاسفانه تاریخ گزارش چندانی از رفتار امام حسین (ع) با فرزندانش در خانه و با خانواده به دست نمیدهد. تنها نمونهای که ما در ارتباط با فرزند بزرگش امام سجاد (ع) یافتیم روایت کوتاهی است که نقل میشود که حضرت پسرش علی را وقتی که خردسال بود به آغوش خویش کشید، نخست میان دو چشمش را بوسید و سپس گفت: پدر و مادرم به فدایت! چه بوی خوبی داری و چقدر زیبایی؟!
ممکن است درباره این روایت برخی بگویند چه ضرورتی به نقل این حدیث بود؟ بالاخره هر پدری فرزند خردسال خود را میبوسد و مهرش میورزد! در پاسخ گفته میشود که افزون به لزوم یادآوری، بایسته است توجه کنیم که قوام یک زندگی سالم و اخلاقی، با مهر و محبت تحقق مییابد و ابراز این مهم در رفتار و گفتار انسان کامل چونان حسین (ع) میتواند برای ما بسیار آموزنده باشد.
این کتاب ارزشمند شامل چهل منزل با امام حسین (ع) می باشد که از خروج حضرت از مدینه آغاز شده و تا بازگشت خانواده حضرت علیهم السلام به مدینه ادامه دارد.
در این کتاب سعی شده با استفاده از منابع صحیح و مورد اعتماد در هر منزل مطالبی گردآوری شود که هر کدام مرثیه ای رثا و جانسوز می باشند.
نکته حائز اهمیت این اثر آوردن متن عربی مقاتل همراه با ترجمه آنهاست که به ترتیبی زیبا در کنار هم آمده اند و از وحدت خوبی برخوردار شده اند و خواننده متوجه نمی شود که هر منزل از چند اثر مختلف گرد آمده اند و رجوع به پاورقی این تلفیق را بیان می کند.
این اثر برای تمام مرثیه خوانان بسیار مفید خواهد بود. ذکر منابع از خصوصیات مهم دیگر این اثر می باشد.
کتاب «توتو چان، دخترکی آن سوی پنجره» پس از انتشار با استقبال زیادی روبهرو شد. در مدت سه سال حدود چهار و نیم میلیون نسخه از آن فروش رفت و تاکنون با شش میلیون نسخه یکی از پرتیراژترین کتابهای تاریخ ژاپن به شمار میآید. به گفتهی نویسنده افراد مختلفی از کودکان 5 ساله تا افراد مسن این کتاب را خواندهاند و با ارسال نامه به او به تحسین کتاب پرداختهاند.
کتاب توتو چان را میتوان کتابی تاثیرگذار و مفید برای گروههای سنی مختلف دانست. این کتاب برای پدر و مادرها بسیار مناسب است. زیرا دیدگاه آنان را نسبت به آموزش فرزندانشان تغییر میدهد. مطالعه این کتاب علاوه بر والدین به مربیان و معلمان فعال در حیطه آموزش و پرورش توصیه میگردد. توتوجان درواقع یک راهنمای عملی و جذاب است و میتواند تاثیر عمیقی بر بینش کودکان داشته باشد و خلاقیت آنها را افزایش دهد.
تشکیل کلاس درس در واگن راه آهن کاملاًعجیب بود؛ اما ترتیب نشستن دانش آموزان نیز عجیب ترش کرده بود. در مدرسه قبلی توتو چان، هر دانش آموز جای خاصی برای نشستن داشت؛ اما در این کلاس هرکس, هروقت هرجا را که دوست داشت. برای نشستن انتخاب می کرد.
توتو چان پس از مدت درازی فکرکردن و سنجیدن جاهای مختلف؛ تصمیم گرفت در کنار دختری بنشیند که بعد از او وارد کلاس شده بود. این دختر لباسی به شکل پیش بند با نقش خرگوشی با گوش های بسیار بلند پوشیده بود. بالاخره. غیرعادی ترین جنبه این کلاس ها نوع درس هایی بود که در آن ها تدربس می شد. مدارس دیگر غالبا برنامه مشخصی برحسب ساعات درس دارند. مثلا ساعت اول درس زبان ژاپنی است. در این ساعت. همه این درس را یاد می گیرند؛ ساعت بعد ممکن است زنگ حساب باشد و همه باید حساب کار کنند. اما در این مدرسه, برنامه کاملا متفاوت بود. در آغاز ساعت اول، معلم فهرستی از همه مسائل و سوالات مربوط به درس هایی را که باید مطالعه و پاسخ داده می شدند. فراهم می کرد و سپس می گفت:«حالا کار را با هر موضوعی که خودتان دوست دارید. شروع کنید.» به این ترتیب فرقی نمی کرد هر دانش آموز ساعات درس را با مطالعه ژاپنی یا ریاضی آغاز می کرد با هر چیز دیگری که به آن علاقه بیشتری داشت. امکان داشت دانش آموزی در حال نوشتن انشای خود باشد؛ اما نفر پشت سرش علاقه مند به فیزیک و در حال جوشاندن مایعی روی چراغ الکلی. به این ترتیب،هر لحظه امکان داشت در یکی از کلاسها انفجار یا آتش سوزی رخ دهد.
این شیوه آموزش, آموزگاران را قادر میساخت دانش آموزان را درحالیکه کلاس به کلاس بالاتر میرفتند. زیر نظر گرفته و موضوعات مورد علاقه و همچنین شیوه تفکر و پا شخصیت آنها را کشف کنند و دیدی واقعبینانه نسبت به دانش آموزان خود پیدا کنند.